بن‌بست مذاکره در خارج و سرکوب در داخل

تحولات داخلی و بین‌المللی، ایران را بر سر یک دو راهی تاریخی قرار داده است. عباس عراقچی از مذاکره کنندگان ایرانی برای نخستین بار اعلام کرد ایران حاضر است در مورد مسئله یمن با اروپا گفتگو کند.

تحولات داخلی و بین‌المللی، ایران را بر سر یک دو راهی تاریخی قرار داده است. عباس عراقچی از مذاکره کنندگان ایرانی برای نخستین بار اعلام کرد ایران حاضر است در مورد مسئله یمن با اروپا گفتگو کند. حکومت ایران شروط دیگر آمریکا برای حفظ توافق برجام را رد کرده و اروپا نیز پاسخی به شروط تعیین شده از سوی خامنه ای نداده است. مذاکره در مورد بحران خارجی در حالیست که حکومت ایران حاضر به گفتگو در مورد بن بست داخلی نیست و همچنان از قوەی قهریه علیه مردمش استفاده می‌کند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه  و از مذاکره کنندگان پرونده هستە ای ایران پس از بازگشت از مذاکرات وین در یک برنامه تلویزیونی گفت، ایران جدیت اروپایی‌ها برای حفظ برجام را می‌بیند اما به توانایی آنها تردید دارد.

 

او خواست که کشورهای اروپایی مسئله نقض برجام توسط آمریکا را به شورای امنیت سازمان امنیت ملل ببرند.

 

عراقچی قبول کرد این طرح با وتوی آمریکا در شورای امنیت به نتیجه نمی‌رسد ولی خامنەای بر لزوم انجام آن توسط اروپا تأکید دارد.

 

عراقچی همچنین به موضوع  پیشنهاد یک بسته اقتصادی به ایران اشاره کرد. یک روزنامه آلمانی پیش از این گزارش داده بود یک بسته اقتصادی چند میلیاردی از سوی طرف‌های دیگر برجام به ایران پیشنهاد خواهد شد اما تهران باید در ازای آن بپذیرد که در مورد برنامه موشکی و حضور در منطقه گفتگو کند.

 

معاون وزیر خارجه، مذاکره در مورد کلیه این خواسته ها را رد کرد ولی گفت ایران می‌تواند در مورد یمن با اروپا مذاکره کند.

 

پایان حمایت ایران از حوثی‌های یمن یکی از خواستەهای عربستان سعودی و از شروط دوازدگانه دولت آمریکا برای حفظ برجام بود.

 

حکومت ایران تا قبل از تنش‌های اخیر هیچگونه مذاکرەای در مورد یمن را قبول نمی‌کرد.

 

در  این بین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست هفتگی هیئت وزیران بر مبارزه علیه سیاست تهاجمی ایران در منطقه تأکید کرد و گفت ارتش اسرائیل آمادگی حمله به لبنان را دارد. او گفت ما هنوز وسط مبارزه هستیم.

 

اسرائیل در هفتەهای گذشته بارها پایگاههای سپاه پاسداران در سوریه را بمباران کرده اما پاسخی از تهران شنیده نمی‌شود.

 

نرمش در مورد یمن و تلاش برای حل معضل تحریم‌های اقتصادی در مذاکره با چین و روسیه و اروپا در حالیست که حکومت در داخل همچنان سعی دارد اقتدار خود در برابر مردم را به نمایش بکشد.

 

پاسخ به اعتصابات و اعتراضات همچون سابق، سرکوب است. چه در خیابان و چه در فضای مجازی.

 

محسنی اژەای سخنگوی قوه قضائیه در کنفرانس خبری یکشنبه گفت نیروهای امنیتی با اعتراضات صنفی و اقتصادی برخورد خواهند کرد چون امنیت کشور به هم می‌ریزد و دشمنان بهره برداری می‌کنند.