بندر "ام قصر" در بصره به کنترل معترضان عراقی درآمد

اعتراض شهروندان خشمگین بصره در چهارشنبه همچنان ادامه یافت، معترضین بندر ام قصر را به کنترل خود درآورده و سه ساختمان دولتی را به آتش کشیدند

اعتراض شهروندان خشمگین بصره در چهارشنبه همچنان ادامه یافت، معترضین بندر ام قصر را به کنترل خود درآورده و سه ساختمان دولتی را به آتش کشیدند

 

اعتراضات مردم بصره از هشتم ژوئیه/ ١٧ تیرماه سال جاری آغاز شد. دور تازه اعتراضات از ٣ سپتامبر/ ١٢ شهریور سراسر این منطقه را در برگرفت.

 

روز چهارشنبه ۵ سپتامبر نیروهای امنیتی به معترضان تیراندازی کردند. مهدی التمیمی رییس فراکسیون عالی حقوق بشر عراق اعلام کرد که در اعتراضات این روز دست‌کم دو شهروند جان خود را از دست داده و ٢۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 

در تیراندازی نیروهای امنیتی طی سه روز گذشته تعداد جانباختگان به ١٢ تن و شمار زخمی‌ها هم به ٩٣ نفر رسیده است.

 

روز گذشته علیرغم رگبار نیروهای دولتی به سوی مردم تظاهرات همچنان به قوت خود باقی بود. معترضین به بندر ام قصر و ساختمان استانداری بصره حمله کردند.

 

شهروندان خشمگین بندر ام قصر را به کنترل خویش درآوردند و سه ساختمان دولتی را به آتش کشیدند.

 

اعلام شد که ساختمان استانداری به تمامی در آتش سوخته است.

 

حیدر العبادی نخست وزیر عراق پس از موج شدید اعتراض‌های مردمی بصره در نشستی اضطراری با نمایندگان این استان و اسد العیدانی استاندار بصره گردهم آمدند.

 

دفتر نخست وزیر عراق سپس طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که حیدر عبادی به تلاش‌های خود برای حل معضل آب ادامه می‌دهد و تدابیر لازم را طی سه هفته اخیر به مرحله اجرا گذاشته است.

 

از سوی دیگر مقتدی صدر روحانی شیعه و رهبر ائتلاف السائرون از معترضان خواسته است از کرامت انسانی‌شان دفاع کنند.