بیانیه مشترک چهار سازمان حقوق بشری به رژیم ایران: کارزار آزار و ارعاب را پایان دهید

کشتار جوانان بازداشت شده تحت شکنجه‌های وحشیانه از سوی رژیم جمهوری اسلامی از یکسو و آزار و ارعاب خانواده‌های جانباختگان در زندانها از سوی دیگر موضوعی است که در سه ماه گذشته به موضوع روز سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری در داخل و خارج از ایران مبدل شده است

کشتار جوانان بازداشت شده تحت شکنجه‌های وحشیانه از سوی رژیم جمهوری اسلامی از یکسو و آزار و ارعاب خانواده‌های جانباختگان در زندانها از سوی دیگر موضوعی است که در سه ماه گذشته به موضوع روز سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری در داخل و خارج از ایران مبدل شده است

 

چهار سازمان حقوق بشری بین‌المللی؛ دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند به «کارزار آزار و ارعاب» این خانواده‌‌ها پایان دهند.

 

این سازمان‌ها در بیانیه مشترکی که چهارشنبه ( ۲۳ اسفند) منتشر کرده‌اند از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دهد از زندان‌های ایران بازدید کند و همچنین یک کمیسیون مستقل برای تحقیق درباره مرگ‌های مشکوک در زندان‌های ایران تشکیل دهد.

 

این چهار سازمان حقوق بشری اعلام کرده‌اند که از دی ۹۶ تاکنون دست‌کم ۵ نفر از بازداشتی‌ها به طرز مشکوکی در زندان‌ها کشته شده‌اند.

 

مقامات قضایی جمهوری اسلامی به روال همیشگی پس از قتل بازداشتی‌ها مدعی شدند که سینا قنبری، وحید حیدری و کاووس سید امامی در زندان خودکشی کرده‌اند. آثار شکنجه بر بدن سارو قهرمانی از سوی مأموران رژیم در زندان سنه از سوی خانواده وی تأیید شد. اگر چه جمهوری اسلامی ادعا کرد که وی درگیری مسلحانه با مأموران کشته شده است. مرگ مشکوک محمد راجی از اعضای جامعه دراویش گنابادی در بیمارستان هم گفته‌های خانواده وی را در رابطه با سکوت مسئولان در مدت بازداشت وی تأیید می‌کند.

 

چهار سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترک گفته‌اند خانواده‌های این کشته‌شدگان در زندان‌ها یا در حین بازجویی‌‌ها درصدد دادخواهی برای روشن شدن حقیقت برآمده‌اند، اما مقامات قضایی و امنیتی آن‌ها را تهدید کرده‌اند تا صدای دادخواهی‌شان خاموش شود.

 

بیانیه مشترک این چهار سازمان حقوق بشری همچنین به این نکته هم اشاره شده که مریم مبینی، همسر کاوس سیدامامی از خروج از ایران منع شده است. در این بیانیه گفته شده که مریم مبینی بعد از بازداشت همسرش تحت فشار قرار گرفت تا اتهام جاسوسی همسرش را کتباً تأیید کند.

 

چهار سازمان حقوق بشری گزارش داده‌اند که علاوه بر این تهدیدها، به نظر می‌رسد مقامات امنیتی و قضایی ایران در مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ و سازمان‌یافته تلاش کرده‌اند شواهد مربوط به شکنجه، هتک شخصیت و بدرفتاری و قتل این کشته‌شدگان را پنهان کنند.

 

موج ارعاب و آزار تنها به خانواده جانباختگان مختص نیست. وکلای خانواده‌های جانباختگان هم به خاطر انجام پیگیری‌های قانونی پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند و یا برای کناره‌گیری از پرونده تحت فشار قرار گرفته‌اند. دست کم یک وکیل برای صحبت با رسانه‌ها بازداشت شده‌ است.

 

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران تهدید خانواده‌ها حتی پیش از اعلام درگذشت بستگانشان، تهدید و بازداشت وکلا و تلاش برای بدنام کردن آن‌ها از ترفندهایی‌ست که مقامات قضایی برای خاموش کردن صدای دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان در زندان‌ها به کار می‌‌بندند.

با استناد به  رادیو زمانه