تجمع روزنامه نگاران و نویسندگان سوئدی در مقابل سفارت ترکیه

سرکوب شدید مطبوعات و روزنامه‌نگاران در ترکیه طی تجمعی از سوی هم‌پیشگان آنها در سوئد محکوم شد. تجمع کنندگان در مقابل سفارت ترکیه در استکلم اردوغان را دیکتاتور خواندند

سرکوب شدید مطبوعات و روزنامه‌نگاران در ترکیه طی تجمعی از سوی هم‌پیشگان آنها در سوئد محکوم شد. تجمع کنندگان در مقابل سفارت ترکیه در استکلم اردوغان را دیکتاتور خواندند

 

جمعی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان سوئدی در اعتراض به سرکوب و حبس همکاران خود در ترکیه در مقابل سفارت این کشور در استکهلم دست به تجمع زدند.

 

پیش از این اتحادیه نویسندگان، فدراسیون روزنامه‌نگاران، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، انجمن قلم و کلوب مطبوعات سوئد برای شرکت در این تجمع و درخواست آزادی روزنامه‌نگاران و نویسندگان در بند ترکیه فراخوان داده بودند.

 

کارین اولسون مسئول بخش فرهنگی روزنامه اکسپرنس سوئد طی سخنانی در این تجمع گفت اردوغان با قبضەی قدرت می‌خواهد ترکیه را به یک دیکتاتوری بدل کند.

 

او گفت در ترکیه جایی برای مطبوعات آزاد باقی نمانده و در طول چهارده ماه گذشته ٢۶٠ نفر به اتهام توهین به مقامات دولتی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتەاند. رئیس جمهور ترکیه حتی برای دستگیری روزنامه نگاران از همکاری پلیس بین‌الملل کمک گرفته است.

 

گونار آردلیوس مسئول اتحادیه نویسندگان سوئد نیز گفت حمزه یالچین از اعضای این اتحادیه به درخواست ترکیه در اسپانیا بازداشت شده و بدین ترتیب نقض حقوق بشر به خارج از مرزهای ترکیه کشیده شده است. ترکیه با پلیس اینترپل هم مخالفانش را دستگیر می‌کند.

 

یوناتان لوندکویست مسئول سازمان گزارش‌گران بدون مرز در سوئد هم در سخنرانی خود به محاکمه هفده تن از کارکنان روزنامه جمهوریت به اتهام حمایت از تروریسم و حبس ١۶۶ روزنامه نگار در ترکیه اشاره کرد و گفت مقامات آنکارا با تعطیل کردن صدها رسانه اکنون موجب خودسانسوری در رسانەهای دیگر شدەاند.

 

او گفت اینکه روزنامه نگاران به فعالیت برای تأئید اقدامات پلید حکومت وادار شوند یعنی کرامت بشر پایمال شده و دیکتاتوری وجود دارد.