تداوم اعتراضات گسترده ایران در حصر خبری/ تهدید معترضان به اعدام

روز دوشنبه در چهارمین روز اعتراضات شهروندان در کرج، شیراز، اصفهان، اسلام‌شهر، ماهشهر، اهواز، تهران، تبریز و کرماشان به خیابان‌ها آمدند. گزارش‌ها از تشدید فضای امنیتی در تمام شهرها حکایت دارد.

شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌ها در نقاط مختلف ایران و روژهلات کوردستان هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، اما گزارش‌ شاهدان محلی از کشته شدن دهها نفر و زخمی شدگان صدها تن دیگر حکایت دارد. شاهد علوی روزنامه‌نگار صدای آمریکا در صفحه توئیتر خود به نقل از «یک منبع در وزارت کشور» که نامی از او نبرده است می‌گوید که از روز جمعه تا ظهر دوشنبه "٢٠٠ نفر کشته و بیش از ٣٠٠ هزار نفر زخمی شده‌اند". در این میان شهروندان به حملات وحشیانه نیروهای رژیم پاسخ داده‌ و چندین بسیجی و نظامی سرکوبگر را کشته‌اند. در تهران سه بسیجی و در ماهشهر استان خوزستان یک مأمور پلیس کشته شده‌اند. همچنین ٩ حوزه علمیه و دفتر امام جمعه نیز از سوی معترضین خشمگین به آتش کشیده‌ شده‌اند.

در حالی که خبرگزاری‌ها رژیم از بازداشت دستکم ۵٠٠ نفر از اعتراضات روز جمعه تاکنون خبر داده‌اند اما شاهدان عینی شمار بازداشت‌شدگان را بیشتر از هزار نفر عنوان می‌کنند. به گفته قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان معترضان در روزهای گذشته ٣٠ دستگاه اتوبوس شهر را به آتش کشیده‌اند. پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران هم مدعی شده است که در جریان اعتراضات در پایتخت ۴۵ دستگاه آمبولانس خسارت دیده‌اند. بیژن بیرانوند دبیر شورای هماهنگی بانک‌های لرستان هم در سخنانی مدعی شده است که ۴۴ شعب بانک در اعتراضات شهر خرم‌آباد دچار خسارت شده‌اند. گفته می‌شود که انتشار این گزارشها در رسانه‌های دولتی با هدف مشروعیت بخشی به کشتار معترضان از سوی نیروهای سپاه صورت می‌گیرد.

روز دوشنبه در چهارمین روز اعتراضات شهروندان در کرج، شیراز، اصفهان، اسلام‌شهر، ماهشهر، اهواز، تهران، تبریز و کرماشان به خیابان‌ها آمدند. گزارش‌ها از تشدید فضای امنیتی در تمام شهرها حکایت دارد.

سپاه: قاطعانه برخورد می‌کنیم/ نماینده رهبر جمهوری اسلامی: به همراه بسیجیان به میدان می‌آیم/ کیهان: اشرار منتظر طناب دار باشند

سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای رسمی معترضان را تهدید کرد و گفت:"ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آرامش و آسایش مردم برخورد قاطعانه و انقلابی" خواهد شد.

لطف‌الله دژکام نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس و امام جمعه شیراز هشدار داد که در صورت عدم مدیریت ناآرامی‌ها شخصا به همراه بسیج وارد میدان خواهد شد.

او اعتراضات گسترده و سرتاسری در ایران را «عده قلیل اغتشاشگران» خواند و خوهاان استفاده از ظرفیت بسیج برای «پیشبرد سامانمند مسائل امنیتی» شد. دژکام سپس خطاب به مردم ایران گفت:"رضاخان با تمام قلدری‌اش نتوانست عمامه از سر آخوند بردارد، شما چه جایگاهی دارید که می‌گویید آخوند باید برود."

روزنامه کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هم در شماره امروز خود معترضان را به اعدام تهدید کرد. کیهان می‌گوید: برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مراجع قضایی مجازت اعدام با طناب دار را برای لیدرهای اشوب‌ اخیر قطعی می‌دانند."