ترامپ ترکیه را به تحریم سنگین تهدید کرد

رئیس جمهور آمریکا رژیم ترکیه را تهدید به تحریم سنگین کرد

رئیس جمهور آمریکا رژیم ترکیه را تهدید به تحریم سنگین کرد

 

شماری از کارمندان کنسولگری آمریکا و یک کشیش مسیحی آمریکایی از نزدیک به دو سال پیش در ترکیه دستگیر شده اند. این موضوع به اختلافات میان دو کشور دامن زده است.  در تازه ترین واکنش‌ها، دونالد ترامپ و معاونش، دولت ترکیه را تهدید به تحریم کردند. همچنین در سنای آمریکا تصمیمی اتخاذ شده که با اجرای آن ترکیه نتواند از نهادهای بین المللی وام بگیرد.

 

دو حکومت آمریکا و ترکیه چند سالی است که دچار اختلافات بزرگ شده اند و روابط طرفین تنش آلوده است. ترکیه به مرور در حال دور شدن از ائتلاف ناتو و نزدیک شدن به روسیه است.

 

تداوم حبس شماری از کارمندان سفارت آمریکا و اندرو کرگ برانسون کشیش آمریکایی مقیم ترکیه، به بحرانی تازه در روابط طرفین بدل شده است.

 

این افراد دو سال پیش به دنبال کودتای ارتش ترکیه توسط نیروهای وابسته به کاخ ریاست جمهوری به اتهامات امنیتی دستگیر شدند. آمریکا در تماس‌های دیپلماتیک خود خواستار آزادی این افراد شده است.

 

اما دادگستری ترکیه ضمن مخالفت با آزادی آقای برانسون اعلام کرد او از زندان به حبس خانگی منتقل شده است.

 

این کشیش آمریکایی، اتهاماتی که به او زده اند را شرم آور خوانده و می خواهد به کشورش بازگردد.

 

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در این رابطه تهدید کرد در صورتی که ترکیه اقدام به آزادی کشیش بازداشت شده در این کشور نکند، تحریم‌هایی علیه آنکارا اعمال خواهد شد.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم پس از او در توییتی، ترکیه را به اعمال تحریم‌های سنگین تهدید کرد. او نوشته که ایالات متحده به خاطر بازداشت طولانی مدت کشیش اندرو برانسون که یک مسیحی بزرگ و مرد خانواده است، تحریم‌های سنگینی را علیه ترکیه وضع خواهد کرد.

 

همچنین باب کورکر، رئیس روابط خارجی سنای آمریکا و باب منندز، سناتور دمکرات‌ها در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که بر سر تحریم وام‌دهی به ترکیه توافق حاصل شده و دولت ترکیه دیگر نخواهد توانست از نهادهای بین المللی مربوط وام بگیرد.