تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری در ایران تشدید شده است

روز گذشته و امروز پرداخت نشدن دستمزدها و مطالبات معوقه، دلیل بروز چندین تجمع کارگری در ایران بوده است.

روز گذشته و امروز پرداخت نشدن دستمزدها و مطالبات معوقه، دلیل بروز چندین تجمع کارگری در ایران بوده است.

 

به گزارش ایلنا، صبح امروز بازهم کارگران پروژه‌ مرمت و بازسازی ارگ قدیم  بم در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، مقابل محل کار تجمع کرده‌‌اند.  حدود ١٢٠ کارگر شاغل در ارگ قدیم بم از ١٧ مهرماه برای دست کم ٣ ماه دستمزد پرداخت نشده بارها دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

 

 درحالی که مسئولان میراث فرهنگی تاکنون به وعده های خود در مورد پرداخت دستمزد کارگران متعهد نبودند، محمد وفایی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان بازهم به کارگران وعده داده است که تاپایان روز یکشنبه تمامی مطالبات کارگران پرداخت می شود.

 

از سوی دیگر همین منبع گزارش داده که روز گذشته کارگران کارخانه کیان تایر برای پرداخت نشدن بخشی از مطالبات در محوطه کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارخانه کیان تایر در سه شیفت کاری مجموعا ۱۱۰۰ کارگر دارد که روز گذشته و روز قبل از آن تعداد زیادی از آنها در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند تا تکلیف پرداخت مطالبتشان مشخص شود. اما اصلی‌ترین نگرانی آنها، کاهش سطح تولید و تاثیر آن روی امنیت شغلی‌شان است.

 

 کارخانه کیان تایر به علت مشکلات متعددی که در سال‌های گذشته داشته توسط هیات حمایت از صنایع اداره می‌شود.

 

بدنبال اعتراض کارگران کارخانه کیان تایر نسبت به کاهش تولید، عدم پرداخت ٢ ماه اضافه کاری، مزایای انگیزشی و عدم تامین مواد اولیه برای باز گرداندن تولید به سطح قبلی، مدیریت این کارخانه تصمیم گرفت تا روز شنبه کارخانه را تعطیل کند.

 

همچنین ایلنا از شرکت کرم ابریشم ایران خبر داده که روزگاری دو هزار کارگر داشت و اکنون با توقف فعالیت در کما بسر می برد.

 

بنابراین گزارش در حالی که نمایندگان مجلس هر یک مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازند، این صنعت ابریشم ایران است که نفس‌های آخرش را می‌کشد و تا چند سال دیگر نامی از این شرکت برده نمی‌شود.

 

 شرکت ابریشم ایران  که فعالیت‌های آن در مزرعه پرنیان انجام می‌شود در روستای کوچکی به نام طاهرگوراب از توابع شهرستان صومعه‌سرا در غرب استان گیلان قرار دارد که نزدیک به ۱۶ سال است در کما به سر می‌برد.

 

از قرار معلوم مشکلات شرکت کرم ابریشم ایران از سال ٨٠ و پس از واگذاری به بخش خصوصی آغاز شده است.