تنش مابین برلین و آنکارا: احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه آلمان

در پی بازداشت پتر اشتویدتنر، یک فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه، تنش در مناسبات آلمان و ترکیه شدیدتر شده است. وزارت خارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را برای پاسخگویی فراخوانده و از جانب دولت آلمان از ترکیه خواسته است که این فعال حقوق بشر را آزاد کند؛ هر چند

در پی بازداشت پتر اشتویدتنر، یک فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه، تنش در مناسبات آلمان و ترکیه شدیدتر شده است. وزارت خارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را برای پاسخگویی فراخوانده و از جانب دولت آلمان از ترکیه خواسته است که این فعال حقوق بشر را آزاد کند؛ هر چند دولت ترکیه واکنش تندی به این موضوع نشان داده است.

 

به دنبال بازداشت پتر اشتویدتنر، فعال حقوق بشر در ترکیه، وزارت خارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را برای پاسخگویی فراخواند. دولت آلمان از ترکیه خواسته است که او را آزاد کند.

 

مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز در این باره گفته است که دولت ترکیه باید "پیام کاملا روشن" آلمان را مستقیم و بی‌واسطه دریافت کند.

 

صدراعظم آلمان هم این بازداشت‌ها را محکوم کرده و ضمن تاکید بر تلاش برای آزادی آنها گفته که این پرونده نمونه دیگری از بازداشت افراد بیگناه در ترکیه است. مرکل پیش از این همواره بر همکاری نزدیک با رئیس‌جمهور ترکیه تاکید می‌کرد.

 

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان نیز ظهر امروز اعلام کرد که در هماهنگی با صدراعظم آلمان در روابط این کشور با ترکیه بازنگری خواهد شد. او به شهروندان آلمان برای سفر به ترکیه هشدار داد و گفت که آنها هر لحظه می‌توانند بدون دلیل دستگیر شوند. گابریل همچنین گفت که در نظر دارد درباره تضمین‌های دولتی برای سرمایه‌گذاران آلمانی در ترکیه بازنگری کند.

 

وزارت امور خارجه ترکیه اما این اظهارات را گستاخانه و بدور از نزاکتِ دیپلماتیکِ خوانده و آنرا نشانگر دخالت دولتمردان آلمان در امور قوه قضائیه ترکیه دانسته است.

 

پتر اشتویدتنر یکی از ده نماینده سازمان عفو بین‌الملل است که اخیرا در ترکیه بازداشت شد. او در استانبول به عنوان مربی، سرپرستی کارگاهی با موضوع امنیت دیجیتال و مدیریت اطلاعات را بر عهده داشت اما مقامات ترکیه او و فعالان همراهش را به حمایت از تروریسم متهم کردەاند.

 

پیش از این سازمان عفو بین الملل در همین زمینه اعلام کرده بود که تصمیم دولت ترکیه در بازداشت شش تن از فعالان حقوق بشر نشان می‌دهد  که ترکیه با عدالت و حقیقت غریبه است.