جنگ نفت در خاورمیانه؛ از داخل خاک ایران به آرامکو حمله شده است

اتحادیه‌ی عرب ایران را مقصر حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اعلام کرد. از سوی دیگر دونالد ترامپ در پیامی از اقدام علیه عاملان این حملات خبر داده است

   اتحادیه‌ی عرب طی انتشار بیانیه ای ایران را مقصر حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اعلام کرد. اتحادیه‌ی عرب طی این بیانیه این حملات را به شدت محکوم کرد و آنرا "تنش آفرینی خطرناک" نامید.

   اتحادیه‌ی عرب تصمیم‌گیری در مورد حملات به تاسیسات نفتی در بقیق و حریص را بر عهده‌ی ایران دانست. در بیانیه‌ی اتحادیه‌ی عرب آمده است، از آنجایی که حوثی‌های مورد حمایت ایران مسئولیت این حملات را به عهده گرفته‌اند، مشخص است که تصمیم‌گیری در مورد انجام این حملات به عهده‌ی ایران بوده است.

   در ادامه اتحادیه‌ی عرب تاکید کرده است چون انصارالله یمن دستورات خارجی را اجرا میکند، مشخص است که این گروه هیچ ارتباطی با یمن و مردم آن ندارد.

​​​​​​​   در بیانیه اتحادیه عرب درباره حمله پهپادی به آرامکو گفته شده است: "این حملات اقدامی خطرناک نه تنها از سوی حوثی‌ها بلکه از سوی حامیان آنها به شمار می‌رود."

ترامپ؛ اقدام خواهم کرد
​​​​​​​   دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک پست تویتری اعلام کرد، عاملان حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی مشخص شده است. وی همچنین گفت، در صورت صحت این ارزیابی و تایید عربستان سعودی علیه عاملان این حملات اقدام خواهم کرد.

​​​​​​​    خبرگزاری آلمان روز دوشنبه ۲۵ شهریور در مورد موضع دونالد ترامپ در مورد حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان نوشت، دونالد ترامپ با انتشار یک پست تویتری از اقدام علیه عاملان این حملات خبر داده است.

​​​​​​​   ترامپ همچنین بر خلاف اظهارات قبلی خود دیدار با حسن روحانی را رد کرده و گفت، او حاضر به دیدار و گفتگوی بدون قید و شرط با مسئولین ایران نیست.

​​​​​​​   پمپئو وزیر امور خارجه ی آمریکا نیز پیشتر باانتشار یک پست تویتری ایران را عامل حملات به تاسیسات نفتی عربستان دانسته و گفته بود، در حالی که تلاشها برای کاهش تنشها در منطقه ادامه دارد، ایران دست به چنین اقداماتی میزند. وی همچنین اعلام کرده بود هیچ دلیل و مدرکی دال بر انجام این حملات از خاک یمن وجود ندارد.

​​​​​​​   ترامپ در پست تویتری خودی نامی از عاملان این حملات نبرده است اما به گفته ی وی دلایل و مدارکی وجود دارد که آنها عاملان حملات را شناسایی کرده‌اند.

​​​​​​​   ترامپ تاکید کرده است که آمریکا برای اقدام علیه عاملان این حملات آمادگی کامل دارد و تنها منتظر تایید عربستان سعودی درباره عاملان این حمله و انتخاب لحظه و شرایط اقدام هستند.

"از داخل خاک ایران به عربستان حمله شده است"
    یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز دوشنبه ١۶ سپتامبر ٢٠١٩ در گفتوگو با شبکه "سی.ان.ان" اعلام کرده است، ایران با شلیک ١٢ موشک کروز و ارسال بیش از ٢٠ پهپاد از داخل خاک خود، تأسیسات نفتی آرامکو سعودی را هدف قرار داد. در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست امروز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامی از وی ذکر نکرده است می‌گوید:" آمریکا مطمئن است که حملات به تاسیسات سعودی از خاک یمن صورت نگرفت و حوثی‌ها در آن هیچ نقشی نداشتند."

   شایان ذکر است که شیعیان حوثی بامداد روز شنبه ١۴ سپتامبر/ ٢٣ شهریور مدعی شده بودند که با ١٠ فروند هوایپمای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی در شهرهای بقیق و خریص حمله کرده‌اند. اعلام شد که در پی این حملات صادرات نفت عربستان سعودی به یک سوم کاهش یافته است.