حضور وزیر اطلاعات ایران در لبنان

در پوشش محدود خبری خبرگزاری‌های ایرانی،  وبسایت اسرائیلی تیک دبکا از حضور وزیر اطلاعات ایران، محمود علوی در لبنان خبر داده است.

  بنابه گزارش وبسایت اسرائیلی تیک دبکا، محمود علوی وزیر اطلاعات ایران روز گذشته طی دیداری از بیروت با صالح عاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس راه‌های تقویت روابط دوجانبه را  بررسی و بر ضرورت تداوم این دیدارها برای مقابله با خطرات و تهدیدات ناشی از اصرار آمریکا در پروژه موسوم به معامله قرن گفتگو کرده است.

  وبسایت رسمی حماس نیز در رابطه با این دیدار اعلام داشته است که حسام بدران عضو دفتر سیاسی این جنبش، اسامه حمدان مسئول روابط خارجی حماس و احمد عبدالهادی نماینده حماس در لبنان با وزیر اطلاعات ایران دیدار داشته اند.

  این دیدار علوی در میانه تهدیدات ایران مبنی بر آتش کشیدن منطقه در صورت حمله آمریکا و پس از سه مرحله راکتپرانی از غزه به خاک اسرائیل در طول یک ماه گذشته بسیار مهم ارزیابی می شود.

  به رغم آنکه تا کنون خبری رسمی از علت اصلی این دیدارها درز نکرده است اما متخصصان روابط ایران و اسرائیل براین باورند که این سفر میتواند حاکی از انتقال دستور رهبر ایران به رهبران حماس و انتقال پول نقد به سران این گروه برای تنش آفرینی در اسرائیل باشد.

  از سوی دیگر این دیدار غیر رسمی علوی میتواند در واکنش به اظهارات نزار زکا شهروند لبنانی-آمریکایی باشد که بعد از آزادی از زندان‌های ایران مواضع بسیار تندی علیه ایران گرفته و این کشور به شدیدترین شکنجەها علیه خود متهم کرده است.

  از نوع اخبار منتشر شده به نظر می رسد تا کنون وزیر اطلاعات ایران با هیچیک از مقامات رسمی لبنان دیداری نداشته و از همین رو گمان میرود که مقامات حزب الله لبنان میزبانی این وزیر بلندپایه ایرانی را بر عهده داشتەاند.

  طی روزهای گذشته  عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای‌الیوم با اشاره به موشک پراکنی های حزب الله لبنان به اسرائیل نوشته بود که اسرائیل در موقعیت دشواری قرار گرفته و نسبت به این موشک پراکنی ها نگران است.

  از همین رو ناظران بین المللی و کارشناسان روابط ایران- اسرائیل بر این باورند که این سفر غیر رسمی در این سطح بالا را باید در ادامه تنش زایی‌های ایران در منطقه و تاثیرگذاری هر چه بیشتر بر تحولات آینده در سطح منطقه ارزیابی کرد.