حکومت ایران سه زندانی سیاسی بلوچ را در اقدامی انتقامجویانه اعدام کرد

رژیم جمهوری اسلامی ایران در تداوم سیاست‌های ضد خلقی علیه بلوچ‌ها سه زندانی سیاسی را بامداد امروز در زندان زاهدان اعدام کرد

رژیم جمهوری اسلامی ایران در تداوم سیاست‌های ضد خلقی علیه بلوچ‌ها سه زندانی سیاسی را بامداد امروز در زندان زاهدان اعدام کرد

 

به نقل از هرانا سحرگاه امروز، سه زندانی سیاسی محبوس در زندان زاهدان اعدام شده‌اند. این زندانیان دو روز پیش جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. آنها تنها یک روز پس از بروز درگیری میان گروه مسلح اپوزیسیون در بلوچستان با نیروهای امنیتی برای اجرای حکم اعدام فراخوانده شدند.

 

هویت سه زندانی اعدام شده "دُرمحمد شه‌بخش (۲۱ ساله- اهل زاهدان)، "اسماعیل شه‌بخش" (۲۳ ساله)و "حیات‌الله نوتی‌زهی" (۲۴ ساله- تبعه پاکستان) اعلام شد.

 

علیرغم اینکه این زندانیان در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۹۴ به اتهام محاربه، همکاری با گروه مخالف نظام و درگیری مسلحانه از طریق مشارکت در یک درگیری مسلحانه با نیروی انتظامی که در آن یک سرهنگ نیروی انتظامی به قتل رسید بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفتند اما هر سه منکر تمام موارد اتهامی شده بودند.

 

زندانیان نامبرده چندی پیش در نامه‌ای سرگشاده از شکنجه وحشیانه بازجویان در حین بازداشت برای اعترافگیری خبر داده بودند.

 

رژیم ایران در سال ١٣٩٢ هم دست‌کم ١۶ زندانی بلوچ را در انتقام درگیری‌های نظامی با بلوچ‌ها اعدام کرد. محمد مرزیه دادستان وقت زاهدان پیشتر به این موضوع اعتراف ضمنی کرده و گفته بود:"این افراد صبح شنبه در پاسخ به اقدام تروریستی شب گذشته سراوان و شهادت مرزبانان، اعدام شدند."