حکومت‌های سکاندیناوی و سازمان منع شکنجه اتحادیه اروپا باید وارد میدان شوند

​​​​​​​تورد ویکتور جانسون فعال نروژی که در شهر استکهلم در پنجمین روز اعتصاب غذا بسر می‌برد سکوت جامعه جهانی در قبال اعتصاب غذای کردستانی‌ها را مورد انتقاد قرار داد

فعال حقوق بشری زن نروژی که در استکهلم دست به اعتصاب غذا زده است از کشورهای اسکاندیناوی و سی‌پی‌تی خواست تا به سکوت در قبال اعتصاب غذای کردها پایان دهند.

 

جانسون با خاطرنشان کردن یک جمله از شاعر نروژی آرنولف اورلاند که گفته است؛ 'اگر کسی درد کشید نباید در قبالش سکوت کرد'، همچنین موضع این شاعر در قبال نسل‌کشی یهودیان و اشغال نروژ از سوی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را یادآور شد. اورلاند پس از انتقاد شدید از نازی‌ها بازداشت شده و به کمپ اسیران منتقل شده بود.
 

 

جانسون اظهار کرد،"شاعر نروژی ارنولف اورلاند می‌گوید که تحمیل درد به نارضایتی و عصیان می‌انجامد. به [سکوت] دیگران اهمیت ندهید و در برابر زورگویی ساکت نباشید. مثل کسی رفتار کنید که در برابر ظلم ایستادگی می‌کند." جانسون خاطرنشان کرد که سکوت در قبال اعتصاب غذای هزاران نفر که در زندان‌ها و خارج از زندان جریان داشته و مرگ جان آنان را تهدید می‌کند غیر قابل قبول است.

 

برای فراهم کردن صلح لازم است به حصر پایان داده شود

جانسون گفت، "فلسفه و ایدئولوژی اوجالان راه را برای ایجاد جامعه دمکراتیک و برابر، زندگی مسالمت‌آمیز خلق‌های دارای باورهای متفاوت را فراهم می‌کند. وی افزود:"برای فراهم کردن صلح لازم است فورا به حصر اوجالان پایان داده شود."

 

این فعال نروژی افزود:"خلق کرد علیه ظلم مبارزه کرده و برای حقوق خویش و دمکراسی واقعی به مقاومت ادامه می‌دهد. خلق کرد هم همچون دیگر خلق‌ها حق دارند که از فرهنگ و زبان خود محافظت کرده و پیشرفت نمایند."

 

وی به جنگ سوریه و ایجاد مدیریتی جایگزین از سوی کردها و عرب‌های شمال سوریه با تأسی از اندیشه‌های اوجالان اشاره کرد.

 

اقتصاد نروژ متکی به صنعت اسلحه‌سازی است

جانسون با انتقاد از سیاست نروژ در زمینه فروش اسلحه گفت؛ "اقتصاد نروژ عمدتا متکی بر صنعت اسلحه‌سازی است. کشور نروژ که دارای پنج میلیون نفر جمعیت می‌باشد در میان پنج کشوری قرار دارد که بیشترین میزان فروش اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده‌اند."

 

جانسون گفت:"باید به این روند پایان دهیم که امنیت ما به قیمت قربانی شدن شهروندان کشورهای دیگر تمام شود. باید به خلق این واقعیت را فهماند و آنها را مطلع نمود. ملت نروژ لازم است که هشیار باشند و به حکومت و سیاستمدارانش فشار وارد کنند."

 

اسلحه‌های نروژی پس از فروش به ترکیه به دست داعش افتاده‌اند

جانسون اظهار کرد، طبق قوانین نروژ فروش اسلحه به کشورهایی که در جنگ داخلی بسر می‌برند ممنوع است، اما با این همه حکومت به شیوه‌ای غیرقانونی فروش اسلحه را ادامه می‌دهد و افزود:"با تمام این اوصاف هم نروژ و هم کشورهای دیگر عضو ناتو به فروش اسلحه به ترکیه ادامه می‌دهند. سیاستمداران هم به دلیل منافع شخصی خویش در این مورد سکوت می‌کنند."

 

جانسون بیمبالاتی رسانه‌ها در قبال فروش اسلحه را یادآوری کرده و افزود:"مطلع شدیم که اسلحه‌های فروخته شده به [رژیم] ترکیه به دست داعش افتاده‌اند و علیه کردها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما نه پارلمان و نه رسانه‌ها به آن نپرداختند." جانسون رسانه‌ها و سیاستمداران را به لاپوشانی و کتمان واقعیت‌ها متهم کرد.

 

اردوغان از روژاوا می‌ترسد

جانسون تأکید نمود که اردوغان همچون یک دیکتاتور از مبارزه ملی کردها و سیستم خودمدیریتی روژاوا وحشت دارد. وی افزود:"در روژاوا انسان‌ها با باورمندی‌ها و فرهنگ‌های گوناگون به زندگی در کنار یکدیگر ادامه می‌دهند. [اردوغان] در هراس است که آنچه در روژاوا وجود دارد خلق شمال کردستان را تحت تأثیر قرار دهد. زیرا در ترکیه دمکراسی و حقوق بشر وجود ندارد. دیکتاتوری قدرت را قبضه کرده که در هر مورد تصمیم با اوست. به دلیل نژاد، ملیت و باورهای شهروندان میانشان تبعیض قائل می‌شوند و آنها را علیه همدیگر می‌شورانند. با سخنانش [اردوغان] نفرت را در جامعه ترویج می‌دهد. نسبت به سیستم دمکراتیک و برابر می‌ترسد و به همین دلیل روژاوا را تهدید به اشغال می‌کند."