خودداری از پوشیدن لباس زندانیان؛ سهیل عربی از شرکت در دادسرا محروم شد

مسئولان زندان اوین از اعزام سهیل عربی به دلیل خودداری از پوشیدن لباس زندان ممانعت بعمل آوردند. این در حالی است که شعبه ۳ بازپرسی دادسرای مقدسی اوین سهیل عربی را برای اخذ آخرین دفاعیات احضار کرده بود.

مسئولان زندان اوین از اعزام سهیل عربی به دلیل خودداری از پوشیدن لباس زندان ممانعت بعمل آوردند. این در حالی است که شعبه ۳ بازپرسی دادسرای مقدسی اوین سهیل عربی را برای اخذ آخرین دفاعیات احضار کرده بود.

 

به نقل از هرانا، روز گذشته (۱۸ مهرماه) سهیل عربی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین جهت اخذ آخرین دفاعیات از بابت پرونده مفتوحه به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای مقدسی زندان اوین فراخوانده شد.  علیرغم احضار این زندانی، مسئولین زندان اوین از اعزام سهیل عربی به محل دادسرا خودداری کردند. مسئولین زندان درصدد تحمیل خواسته‌های رژیم بر این زندانی سیاسی بودند که با مقاومت ایشان روبرو شد. سهیل عربی معتقد است به دلیل ماهیت سیاسی پرونده او قانونا می‌تواند بر اساس قوانین جرم سیاسی با لباس شخصی در دادگاه حاضر شود.

 

سهیل عربی، زندانی عقیدتی به تازگی بعد از مدتی طولانی وضعیت اعتصاب غذای خود را پس از مذاکره با مسئولان امنیتی به هدف فراهم آوردن شرایط رسیدگی به مطالباتش تغییر داده است.

 

سهیل عربی (٣٢ ساله) در شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۲ به دلیل مطالب انتقادی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی به دلیل نوشتههایش در فیسبوک به اتهام  سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد. پس ازآن وکلای او به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر فرستادند و مادۀ ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی را با توجه به شرایط پرونده و اقرارهای خود متهم برای عفو او مطرح کردند.

 

پس از اعتراض وکیل سهیل عربی به حکم اعدام صادر شده توسط شعبه ۷۶ دادگاه گیفری تهران و ارجاع آن به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور، این شعبه در اقدامی غیرقانونی و کم سابقه اتهام «افساد فی الارض» را هم به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده است، سهیل عربی به دلیل «تعدد صفحات فیسبوک» به افساد فی الارض نیز محکوم شد، اما با تلاش وکلا و خانواده سهیل عربی، درخواست اعاده دادرسی سهیل عربی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این بار شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌های بدوی فرستاد. این دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام سب النبی (دشنام به پیامبر) را حذف کرد و سهیل عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

 

سهیل عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر میبرد و تمام این مدت از مرخصی محروم بوده است.

 

 لازم به ذکر است در حالی که وی در حال تحمل چهارمین سال از دوره محکومیت خود به سر می برد مورخ ۹ مردادماه از بازداشت همسرش، نسترن نعیمی باخبر شد.

 

نسترین نعیمی، همسر سهیل عربی به اتهام تبلیغ عیه نظام بازداشت شده بود، آقای عربی نیز در این پرونده مفتوح در شعبه سوم بازپرسی دادسرای مقدسی متهم است.