در ایران چه خبر است؟

افزایش ارزش دلار، بی‌ثباتی در گمرگ و ترخیص نشدن کالاهای وارداتی به بحران اقتصادی در ایران دامن زده است. آنچه که در روزهای اخیر در ایران روی داد برخی از گروههای داخلی را بر آن داشت تا از دولت روحانی بخواهند استعفا کند. رییس جمهوری ایران به مخالفان خود ...

افزایش ارزش دلار، بی‌ثباتی در گمرگ و ترخیص نشدن کالاهای وارداتی به بحران اقتصادی در ایران دامن زده است. آنچه که در روزهای اخیر در ایران روی داد برخی از گروههای داخلی را بر آن داشت تا از دولت روحانی بخواهند استعفا کند. رییس جمهوری ایران به مخالفان خود پاسخ رد داد و آمریکا را هم تهدید کرد.

 

بحران اقتصادی

دونالد ترامپ پس از خروج از پیمان توافق هسته‌ای با ایران دور دیگری از تحریم‌های ایالات متحده بر امریکا را امضا کرد. این امر بحران اقتصادی شدیدی را در ایران در پی داشته و طی روزهای گذشته آمریکا از کشورهای طرف معامله با ایران خواسته تا آبانماه واردات نفت از ایران را به کلی قطع کنند اگر نه با تحریم روبرو خواهند شد.

 

ارزش دلار همچنان در حال افزایش است، بازاریان و اصناف بویژه در تهران و دیگر شهرها تصمیم گرفتند دست به اعتصاب زده و بازار را به تعطیلی کشاندند. اعتصاب بازاریان با حمایت جامعه روبرو شد و در این اثنا مخالفین دولت هم خواهان استعفای کابینه روحانی و حتی شخص وی شدند.

 

پاسخ تند روحانی به مخالفان داخلی

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در واکنش خواسته مخالفان خود را مبنی بر استعفا رد کرد. روحانی در برنامه‌ای تلویزیونی به اعتراضات اخیر واکنش نشان داد. وی بر حل مسائل جاری در ایران تأکید کرد اما نگفت که چه راهی را پیشنهاد می‌کند. روحانی به کسانی خواهان استعفای وی شده‌اند گفت که دولت وی ٢۴ میلیون رأی کسب کرده است. به گفته وی آنانی که خواهان استعفای حکومت هستند اشتباه می‌کنند. روحانی گفت:" دولت نه استعفاء می‌دهد و نه کنار می‌کشد".

 

روحانی؛ آمریکا در پی توطئه است

حسن روحانی به فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه ایران اشاره کرده و گفت:" اگر امروز دشمنی علیه ما توطئه کرده ، ما باید با تهدید دشمن مقابله کرده و در برابر آن بایستیم و ثانیاً آن را به فرصت تبدیل کنیم."
 

روحانی خروج آمریکا از برجام را توطئه‌ای علیه ایران خوانده و گفت:"آمریکا، رژیم صهیونیستی و ... منتظر بودند تا ما هم از برجام خارج شویم. اما ما نقشه آنان را پوچ کردیم. ما تسلیم خواسته‌‌های آمریکا نخواهیم شد. از ملت خود دفاع می‌کنیم و آمریکا را به زانو درمی‌آوریم."

 

رهبر رژیم ایران خواهان اقدام قوه قضائیه علیه متخلفان اقتصادی شد

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراضات گسترده به بحران اقتصادی از قوه قضائیه خواست تا "در برابر کسانی که امنیت اقتصادی را مختل می‌کنند" وارد عمل شود.