در پاسخ به مطالبات مشروع معترضان، حکومت به نیروهای ضد شورش و سرکوب پناه برد

اعتراضات بازاریان که از دوشنبه آغاز شده بود، امروز در سومین روز متوالی در تهران و بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد

اعتراضات بازاریان که از دوشنبه آغاز شده بود، امروز در سومین روز متوالی در تهران و بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد. اعتراضات به گرانی پس از افزایش بی سابقه نرخ طلا و ارزهای خارجی آغاز شد و حکومت سعی کرده معترضان را با سرکوب به خانه بازگرداند. سخنگوی دولت از روی استیصال درخواست کمک کرده و خواسته که ایرانی‌های مقیم خارج از کشور به ایران پول بفرستند.

 

روز گذشته اعتراضات در تهران و چند شهر دیگر با دخالت نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد. ماموران نیروی انتظامی با شلیک گاز اشک آور و تخریب اموال مردم سعی در پراکنده کردن معترضان کردند.

 

تظاهرکنندگان که ابتدا علیه گرانی شعار می‌دادند، مطالبات دیگر خود را نیز بیان کردند. اعتراض به دیکتاتوری در داخل و مداخله در امور کشورهای دیگر در شعارهای معترضان وجود دارد.

 

اعتراضات سه روزه، امید تازەای به جنبش‌های سیاسی و مردمی بخشیده است. حکومت اما تصمیم به سرکوب گرفته و مقامات آن بجای شنیدن مطالبات مردم، از همان زبان همیشگی استفاده می‌کنند. گزارشها از تهران حاکی از استقرار "گله‌ای" مأموران سرکوبگر در میادین اصلی تهران بویژه محل گردهمایی‌های دیروز دارد.

 

برخورد خشونت‌بار با معترضان در شهرهای مختلف که حقوق جمعی و شهروندی خود را مطالبه می کنند نشان می‌دهد که حکومت چارەای برای حل مشکلات ندارد. زندگی برای میلیون‌ها نفر در ایران عملا غیر ممکن شده و این موضوع حتی کارمندان و کارگران شاغل را  تا حدود زیادی در بر می‌گیرد.

 

اکثر مقاماتی که در این مورد اظهار نظر کرده‌اند آنچه که روی داده را یک توطئه خواندە اما واقعیت این است که جوامع ایران مدت‌هاست تحت فشارها به سطح انفجار رسیده‌اند.

 

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی از ایرانی های مقیم خارج از کشور خواسته که سرمایه خود را به ایران ببرند و دیگر شهروندان هم طلا و ارز اندوخته خود را وارد بازار کنند.

 

دولت روحانی به دنبال مسکنی برای رفع موقت این التهاب است ولی برای خرید همین مسکن هم از سرمایه داران درخواست کمک می‌کند.