دونالد ترامپ امروز تصمیمش درباره برجام را اعلام می‌کند

دولت آمریکا در حالی امشب نظرش در مورد آینده توافق هستەای با ایران را اعلام می‌کند که وزرای خارجه آلمان و فرانسه در یک کنفرانس خبری از ادامه این توافق دفاع کردند

دولت آمریکا در حالی امشب نظرش در مورد آینده توافق هستەای با ایران را اعلام می‌کند که وزرای خارجه آلمان و فرانسه در یک کنفرانس خبری از ادامه این توافق دفاع کردند. ترامپ اگر تصمیم به لغو توافق برجام بگیرد، تحریم‌هایی که تعلیق شده بودند دوباره علیه ایران اجرا خواهد شد.

 

رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتر خود اعلام کرد امروز خواهد گفت که آیا تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید خواهد کرد یا از توافق اتمی با تهران خارج می‌شود. کنفرانس خبری ترامپ در ساعات شب به وقت ایران خواهد بود.

 

او شروطی برای ایران تعیین کرده و گفته است در غیر اینصورت کشورش برجام را ترک خواهد کرد. بازدید بازرسان بین‌المللی از تأسیسات نظامی ایران و توقف برنامه موشكی و کوتاه شدن دست سپاه از کشورهای منطقه از جمله این شروط است.

 

ترامپ همچنین از تلاش جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا برای حفظ توافق برجام به شدت انتقاد کرده و در پیامی نوشته است ایالات متحده نیازی به تلاش‌های احیانا غیرقانونی دیپلماسی در سایه جان کری، آن هم در معامله اتمی بسیار بد مورد مذاکره با ایران ندارد. او کسی است که این افتضاح را رقم زد.

 

دولت و حکومت ایران این شروط را رد کرده اند و حالا باید دید که ترامپ چه تصمیمی می‌گیرد.

 

در این بین، کشورهای اروپایی تلاش‌های زیادی انجام دادند که ترامپ را متقاعد کنند تا در برجام بماند. رهبران و مقامات ارشد فرانسه، آڵمان و بریتانیا حتی به این منظور به واشنگتن سفر کردند اما گفتند که ترامپ در مورد برجام مانند آنها فکر نمی‌کند.

 

دیروز هم وزرای خارجه آلمان و فرانسه طی یک کنفرانس خبری مشترک در شهر برلین پایبندی خود به توافق هستەای با ایران را اعلام کردند.  وزیر خارجه آلمان گفت بدون برجام، جهان از امنیت کمتری برخوردار خواهد بود.