رئیس جمهور فرانسه معتقد است آمریکا از توافق برجام خارج می‌شود

رئیس جمهوری فرانسه که برای دیدار سه روزه به واشینگتن رفته است پس از دیدار با ترامپ اعلام کرد نظر او و رئیس جمهور آمریکا در مورد حفظ توافق هسته ای با ایران متفاوت است

در حالی که ایالات متحده آمریکا بزودی در مورد ادامه توافق هسته ای با ایران تصمیم خواهد گرفت، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید به نظر او ترامپ از برجام خارج خواهد شد. مکرون با این وجود تأکید کرد فرانسه توافق برجام را ترک نمی‌کند زیرا آنرا امضا کرده است. فرانسه با این وجود مانند آمریکا معتقد است که باید ایران فعالیت موشكی و بلندپروازی‌های خود در منطقە را متوقف کند.

 

رئیس جمهوری فرانسه که برای دیدار سه روزه به واشینگتن رفته است پس از دیدار با ترامپ اعلام کرد نظر او و رئیس جمهور آمریکا در مورد حفظ توافق هسته ای با ایران متفاوت است.

 

ترامپ در یک کنفرانس خبری مشترک با مکرون گفته بود اگر حکومت ایران در زمینه فعالیت موشکی و مداخله در کشورهای دیگر عقب‌نشینی نکند به شکل کم سابقەای مجازات خواهد شد.

 

مکرون می‌گوید با خواستەهای آمریکا در مورد ایران موافق است اما راهش ترک برجام نیست و باید دور تازەای از مذاکرات برای یک توافق دیگر با ایران در زمینه موشکی آغاز شود.

 

او با اینحال در سخنرانی دانشگاه جرج واشینگتن گفت نمی داند دونالد ترامپ چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، اما به نظرش، او خود را از این توافق خلاص خواهد کرد.

 

رییس جمهور فرانسه گفته با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تماس خواهد گرفت تا در مورد درباره دور بعدی مذاکرات دیپلماتیک گفت وگو کند.

دولت ایران گفته که به هیچ وجه هیچ مذاکرەای در مورد برجام یا تکمیل آن انجام نخواهد داد. حسن روحانی با بیان اظهارات تند علیه ترامپ از اروپا خواست اگر می‌خواهد آمریکا را برای ادامه برجام متقاعد کند از جیب خودش خرج کند.

 

مقامات نظامی هم گفته اند برنامه موشکی و سیاست منطقەای ایران قابل مذاکره نیست. در این بین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، رسما اسرائیل را به حمله تلافی جویانه پس از بمباران یک مقر نظامی در سوریه تهدید کرده است.

 

علی خامنەای رهبر رژیم ایران پیش از این گفته بود برنامه هستەای نیز قابل مذاکره نیست اما در پی تحریم‌های اقتصادی با پیش کشیدن "نرمش قهرمانانه"(!)، عقب‌نشینی کرد.