رجزخوانی مقام‌های ایرانی در برابر تهدید‌های آمریکا ادامه دارد

در روزهای اخیر نام ایران بار دیگر در صدر خبرهای جهانی قرار گرفته و توافق برجام که پس از سال‌ها مذاکره بین‌المللی حاصل شد در آستانه فروپاشی قرار دارد.

در روزهای اخیر نام ایران بار دیگر در صدر خبرهای جهانی قرار گرفته و توافق برجام که پس از سال‌ها مذاکره بین‌المللی حاصل شد در آستانه فروپاشی قرار دارد. حکومت ایران که برای پایان دادن به ماجراجویی‌های برون مرزی خود تحت فشار قرار دارد سعی کرده چنان وانمود کند که واهمەای ندارد.

 

دولت آمریکا تا چند روز دیگر در حالی نظرش در مورد ادامه تعهدات در توافق هستەای با ایران را اعلام خواهد کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور مدام آنرا بدترین توافق ممکن برای آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما خوانده است.

 

او شروطی برای ایران تعیین کرده و گفته است در غیر اینصورت کشورش برجام را ترک خواهد کرد.

 

بازدید بازرسان بین‌المللی از تأسیسات نظامی ایران و توقف برنامه موشكی و کوتاه شدن دست سپاه از کشورهای منطقه از جمله این شروط است. کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز خواستار مذاکره در مورد نقش مخرب حکومت ایران در منطقه شده اند اما متقدند توافق برجام در سال ١٣٩۴ مفید بوده و باید همچنان حفظ شود.

 

رهبران این کشورها می‌گویند نتوانستەاند ترامپ را از تصمیم خود منصرف کنند ولی اروپا برجام را برهم نخواهد زد.

 

دولت و حکومت ایران هم مدعی هستند که شروط آمریکا را قبول نخواهند کرد و اگر ترامپ توافق برجام را برهم بزند، موشک می‌سازند و فعالیت هستەای را از سر می‌گیرند.

 

تابستان ١٣٩۴ وقتی که توافق برجام با دستور عقب‌نشنی علی خامنەای تحت نام نرمش قهرمانانه به امضا رسید، سپاه و جناح اصولگرا تنها منتقدان این توافق بودند اما اکنون حسن روحانی و اصلاح‌طلبان حکومتی هم از زبان تهدید استفاده می‌کنند.

 

روحانی در مورد نقش منطقەای ایران گفت که با تروریسم در هر جای منطقه که باشد مبارزه خواهند کرد. او اما نگفت که این کار را دست کم در سوریه چگونه با ترکیه و روسیه انجام خواهند داد که صدها هزار قربانی خواستار محاکمه رهبران آنها به بخاطر کشتارهای بی‌رحمانه و خونین غیرنظامیان هستند.