رضا ضراب: اردوغان شخصا دور زدن تحریم‌های ایران را تأئید کرد

حزب جمهوری‌خواه خلق، اسناد نقل و انتقالات مالی پنهان خانواده اردوغان که رقمی بیش از پانزده میلیون دلار است را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

رضا ضراب تاجر ایرانی- ترکیەای که به خاطر دور زدن تحریم‌های مالی ایران در امریکا زندانی شده است روز گذشته به عنوان شاهد در دادگاه مدیر هالک بانک ترکیه حاضر شد و گفت اردوغان رئیس جمهوری این کشور شخصا مجوز دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران را تأئید کرده است. در این بین، حزب جمهوری‌خواه خلق، اسناد نقل و انتقالات مالی پنهان خانواده اردوغان که رقمی بیش از پانزده میلیون دلار است را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

 

اعترافات رضا ضراب در دادگاه نیویورک، یک زلزله سیاسی در ترکیه را به دنبال داشته و اردوغان و اطرافیانش را به واکنش‌های تند واداشته است.

 

رضا ضراب در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی برای جابجایی صدها میلیون دلار و دور زدن تحریم‌های امریکا کمک کرده است.

 

بسیاری از مقامات ترکیه در این پرونده دست دارند. دیروز رضا ضراب در داگاه گفته است اردوغان شخصا در جریان این اقدامات بود و مجوز آنرا صادر کرد. اردوغان اما این پرونده را سناریویی برای براندازی حکومتش و اقدام علیه امنیت ملی ترکیه خوانده است.

 

رضا ضراب همچنین برای نخستین بار اعلام کرد که بانک زراعت و واکیف‌ بانک ترکیه در دور زدن تحریم‌های ایران نقش داشته‌اند. هر یک از این بانك‌ها با صدور بیانیەهایی از خود دفاع کردەاند.

 

ارزش لیر ترکیه با به جریان افتادن پرونده رضا ضراب به نازل‌ترین قیمت خود در برابر دلار رسیده است.

 

همزمان با افشای همکاری اردوغان با رضا ضراب، حزب جمهوری‌خواه خلق هم با افشای مدارکی اعلام کرده برادر، پسر و مشاور اجرایی رجب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در دسامبر ٢٠١١ و ژانویه ٢٠١٢ نزدیک به ١۵ میلیون دلار به یک شرکت در جزیره مان منتقل کردەاند.

 

کمال کلیچدار اوغلو دبیرکل این حزب که هدف حملات لفظی شدید اردوغان قرار گرفته است، به جعل اسناد یا ارتباط با جماعت فتح‌الله گولن و کودتاچیان متهم شده.

 

صبح امروز بولنت تزجان معاون کلیچدار اوغلو با برگزاری یک کنفرانس خبری، اسناد و مدارک مربوط به نقل و انتقالات مالی خانواده اردوغان را در اختیار روزنامه‌ها و خبرنگاران قرار داد.

 

کلیچدار اوغلو از اردوغان خواسته است استعفا کند.