رژیم صدها معترض را در تظاهرات دیروز بازداشت کرد/ اشاعه میلیتاریزم در شهرهای ایران

به دنبال گسترش دامنه اعتراضات سراسری در ایران در طی چند روز اخیر، فضای امنیتی و رعب و وحشت بر برخی از شهرهای روژهلات کردستان حکمفرما شده است.

به دنبال گسترش دامنه اعتراضات سراسری در ایران در طی چند روز اخیر، فضای امنیتی و رعب و وحشت بر برخی از شهرهای روژهلات کردستان حکمفرما شده است.

 

صدها تن از معترضین طی چند روز گذشته در شهرهای مختلف استانهای روژهلات توسط نیروهای امنیتی و ضد شورش بازداشت شده‌اند.

 

از تهران خبر می‌رسد که بنابر گفته‌های مسئولین در سه روز اخیر بیش از ۴۵٠ نفر بازداشت شده‌اند. در کرماشان هم قریب ٢٠٠ نفر و در اصفهان هم بیش از ٢٠٠ نفر بازداشت شده‌اند. به نقل از منابع داخلی آگاه تعداد بازداشت ‌‌شده‌ها بیش از آمار دولتی است. از تعداد دستگیرشده‌های سنه خبری موثق در دست نیست.

 

به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان علیرغم فضای رعب و وحشت اقدامات سرکوبگرانه مانع از ادامه اعتراض ها خصوصا در کرماشان نشده است. در همین ارتباط، یکی از شهروندان معترض کرمانشاهی به شبکه حقوق بشر کُردستان گفته است:" ظهر امروز سه شنبه ۱۲ دی ماه، علی‌رغم حضور گسترده نیروهای ضد شورش و بسیج سپاه در میادین اصلی شهر کرماشان جوانان معترض این شهر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده و در حال حرکت به سوی میدان آزادی هستند."

 

به گفته این شهروند معترض، نیروهای ضد شورش به صورت کاروان های نظامی در خیابان های اصلی شهر کرماشان مستقر شده و تلاش دارند از هر گونه تجمع اعتراضی ممانعت به عمل ‌آورند.

 

این شهروند معترض در خصوص تجمعات اعتراضی چند روز گذشته گفت:« دو روز اول، بیشتر تجمعات در خیابانهای منتهی به میدان آزادی کرماشان برگزاری می‌شده است اما به دلیل حضور صدها نفری نیروهای ضد شورش و لباس شخصی بسیج سپاه اعتراضات به دیگر خیابان از جمله نوبهار، ۲۲ بهمن، میدان مرکزی، فرهنگیان،‌ سیلو و…. گسترش پیدا کرده است. با تاریک شدن هوا بر دامنه اعتراضات افزوده می شود.»

 

بسیج سپاه پاسداران در استان های سنه، کرماشان، ایلام، لرستان و همدان با ارسال پیامی به اعضای فعال بسیج، خواستار آماده باش این نیروها و برخورد آنها با آنچه "فتنه"عنوان کرده، شده است.

 

به گفته شاهدان و همچنین طبق فیلم های ارسالی و منتشر شده در طی چند روز گذشته، این نیروها با در دست داشتن باتوم، چوب و میله‌های آهنین در سرکوب معترضین طی دو روز گذشته نقش فعالی داشته‌اند.

 

یک منبع آگاه در شهر نورآباد (دلفان) از توابع استان لرستان به این مرکز حقوق بشری گفته است:"شب ۱۰ دی ماه تعدادی از جوانان معترض این شهر در خیابان امام این شهر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند که با دخالت نیروهای انتظامی این تجمع به خشونت کشیده شد."

 

به گفته این منبع:« بعد از شدت یافتن درگیری، نیروهای حاضر در صحنه به سوی جوانان معترض تیراندازی کرده است. طی این درگیری، دو نفر به شدت زخمی شده اند. نیروی انتظامی با همکاری نیروهای بسیج، تعدادی از جوانان معترض این شهر را شناسایی کرده و بامداد روز ۱۱ دیماه حداقل ۳۰ تن از معترضین بعد از یورش به منازل شان بازداشت و در ادامه به محل نامعلومی منتقل شده‌اند.»

 

شب گذشته شهر سنه نیز علی‌رغم حضور گسترده نیروهای ضد شورش و بسیج سپاه برای سومین روز متوالی شاهد برگزاری تجمع اعتراضی بود. نیروهای ضد شورش در خیابان های منتهی به میدان انقلاب، ششم بهمن و میدان آزادی در پشت بام ادارات دولتی این شهر مستقر شده و نیروهای لباسی شخصی بسیج سپاه نیز در بیشتر کوچه‌های این شهر حضور گسترده دارند.

 

گزارش‌هایی از برگزاری تجمعهای اعتراضی در شهرهای کوهدشت، اورمیه، ایلام و دهلران هم منتشر شده است. همزمان گزارش شده است که هشت شهروند بازداشت‌شده اورمیه‌ای به زندان مرکزی این شهر منتقل شده‌اند.