[زنده] گسترش تظاهرات ضدحکومتی به سرتاسر ایران/ شمار کشته‌ها به ١٢ نفر رسید

روز گذشته شهروندان دهها شهر در روژهلات کردستان و ایران برای پنجمین روز متوالی تجمع اعتراضی علیه فساد، ظلم و بی‌عدالتی، در میادین اصلی گردهم آمده و در محکومیت رژیم ایران راهپیمایی نمودند.

01:40

درگیری در نجف ‌آباد به کشته شدن دو نفر انجامید

بە نقل از رجانیوز دو نیروی سپاه پاسداران در نجف آباد بر اثر تیراندازی کشته‌ شده‌اند..

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پیشتر از كشته شدن یک مأمور نیروهای انتظامی در نجف آباد خبر داده بود.

13:49

شمار کشته‌های قیام‌های اخیر در ایران به ١٠ نفر رسید

 

به نقل از رسانه‌های داخلی تعداد کشته‌های اعتراض‌های پنج روز گذشته به ١٠ نفر رسیده است.
 

به نقل از شبکه خبر تلویزیون ایران در اعتراضات یکشنبه شب در مناطق مختلف ایران "حدود ١٠ نفر" کشته شده‌اند. برخی گزارشها از مرگ دست‌کم شش نفر در تویسرکان خبر داده‌اند.

09:01

٢٠٠ معترض در تهران بازداشت شدند

بنابر گفته‌های علی اصغر ناصربخت (معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران) در گفت‌و‌گو با ایلنا، حدود ۲۰۰ نفر در تجمعات روز گذشته در محدوده انقلاب و ولیعصر بازداشت شده‌اند.

20:56

صد نفر در اراک بازداشت شده‌اند

به گفته علی آقازاده، استاندار استان مرکزی صد نفر در جریان ناآرامی‌های روزهای گذشته در شهر اراک دستگیر شدند.

از مکان نگهداری و هویت بازداشت‌شده‌گان گزارشی منتشر نشده است.

18:36

روحانی پیام ویدیویی می‌دهد


طبق گزارش رسانه‌های دولتی امشب ساعت ٢٢ به وقت تهران پیام ویدیویی حسن روحانی رئیس جمهوری رژیم ایران از شبکه‌های تلویزیونی دولتی پخش خواهد شد

این اولین پیام روحانی پس از چهار روز سرکوب صدای معترضان از سوی رژیم است.

18:32

چهارمین روز اعتراضات در ایران ادامه داشت
 


گزارشهای متعددی در شبکه های اجتماعی در رابطه با برگزاری تظاهرات در دهها شهر ایران و روژهلات کردستان منتشر شده است
از شهرهای تویسرکان و همدان و ایلام و تهران و کرمانشاه و خرم‌آباد و نهاوند و شاهین‌شهرخبر می‌رسد که از بعد ازظهر امروز گردهمایی و تظاهرات ضدحکومتی برگزار گردیده است.


از سوی دیگر ویدیویی مربوط به تاکستان منتشر شده که در آن حوزه علمیه این شهر به آتش کشیده شده است.

14:21

تظاهرات مردمی باید به همه شهرهای ایران گسترش دادە شود

زیلان تانیا ریاست مشترک کودار بە قیام مردمی در ایران درود فرستاد و گفت این تظاهرات در اعتراض به سیاستهای داخلی و خارجی ایران است. حکومتی که به مرکز گرایی، اقتدارگرایی، پدرسالاری و فاشیسم متکی‌ست. از قانون اساسی گرفتە تا همە ارگانهای نظام بر همین اساس عمل می کنند و سالیان سال است کە ظلم و ستم زیادی بر مردم ایران تحمیل می‌شود.

14:03

کانون نویسندگان ایران: نوع برخورد حکومت با تجمع اعتراضی مردم نشاندهنده معیار برخورداری انان از آزادی است

 

کانون در ادامه افزوده است:"تیغ کشیدن بر روی تظاهرات مردم بی‌سلاح و به خون آلودن صدای آنها، گواهی روشن بر غیبت و سرکوب آزادی است."

 

کانون خواهان پایان دادن به سانسور و تیغ حذف و قلع و قمع فرهنگی شده است.

13:41
 فعالیت تلگرام و اینستاگرام در ایران محدود شد

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما "با تصمیم سطوح عالی امنیتی، فعالیت تلگرام و اینستاگرام به طور موقت محدود می‌شود؛ این تصمیم در راستای حفظ آرامش و امنیت شهروندان اتخاذ شده است".

10:32

تظاهرات خلق کرماشان در چهارمین روز اعتراضات سرتاسری ادامه دارد

هزاران نفر در میدان آزادی گردهم آمده و شعارهای مرگ بر روحانی و مرگ بر دیکتاتور سرمی‌دهند.

هر لحظه بر تعداد شرکت کنندگان افزودی می‌شود

https://www.facebook.com/awat.bazyar/videos/565154777161541/

 ٠٧:٠٠

روز گذشته شهروندان دهها شهر در روژهلات کردستان و ایران برای سومین روز متوالی تجمع اعتراضی علیه فساد، ظلم و بی‌عدالتی، در میادین اصلی گردهم آمده و در محکومیت رژیم ایران راهپیمایی نمودند.

 

بنابه ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شهروندان معترض در دهها شهر با سر دادن شعارهایی علیه سیاستهای دولت و مسئولین جمهوری اسلامی، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند.

 

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه دیروز (٩ دیماه) ضمن تایید خبر بازداشت تعدادی از معترضین در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت:« فکر می‌کنم تا الان بازداشت شده‌ها که تعدادشان هم خیلی اندک بوده، آزاد شده‌اند.»

 

از شهرهای دورود، کاشان و تهران هم خبر رسید که نیروهای امنیتی علیه شرکت‌کنندگان در تجمع به خشونت متوسل شده‌اند و دو تن در دورود کشته و سه تن دیگر مجروح شده‌اند. استانداری لرستان کشته شدن دو تن در دورود را تأیید کرده است.

 

در همین راستا به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان یکی از شرکت کنندگان گردهمایی‌های کرماشان گفته است" دیروز ۹ دیماه و روز گذشته، هزاران نفر از شهروندان کرماشانی در خصوص وضعیت اقتصادی و سیاسی موجود ابراز نارضایتی کردند و در میدان آزادی تجمع اعتراضی برگزار کردند ولی این تجمع بعد از دقایقی با یورش نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی مواجه شده است."

 

به گفته این معترض،« شهروندان معترض در خیابانهای منتهی به میدان آزادی جمع شده و در حال حرکت به سوی میدان آزادی بودند که نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی با باتوم و گاز اشک‌آور به مردم حمله کرده و تعدادی را مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت کردند.»

 

این معترض در ادامه افزود،"هفته گذشته رسانه‌های دولتی اعلام کردند که کرماشان از لیست کلان‌شهرهای ایران حذف شده است در حالی که کرماشان از لحاظ فقر و بیکاری در صدر استانهای محروم ایران قرار دارد اما چنین اقداماتی مذکور وضعیت موجود را ازاین بدتر خواهد کرد، کارد به استخوان مردم رسیده است و دیگر چیزی به اسم زندگی برای شهروندان بیکار کرماشان معنا ندارد یعنی در واقع مرگ تدریجی."

 

این شهروند معترض در خصوص برخورد خشونت‌آمیز نیروهای یگان ویژه و لباسی شخصی با معترضین گفت:"متاسفانه زمانی که زلزله شهرهای کرماشان را ویران کرد، شاهد آن بودیم که روزهای اول غیر از کمک‌های مردمی، دولت هیچ کمکی به مردم آسیب دیده نکرد ولی برای چنین اعتراض مدنی، به سرعت هزاران نیروی ضد شورش را در میادین اصلی شهر کرماشان مستقر کرده است."

 

همچنین خانواده یکی از بازداشت شدگان امروز کرماشان که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود به منبع مذکور گفته است:" فرزندم دانش‌آموزی ۱۷ ساله است و از طریق یکی از دوستانش مطلع شدیم در جریان برگزاری اعتراضات امروز در میدان آزادی بعد از ضرب و شتم با باتوم، بازداشت شده‌ است."

 

وی در ادامه افزود:«"بعد از ظهر به دادگاه کرماشان مراجعه کردیم اما کسی به ما پاسخ مشخصی نمی‌دهد، تنها میدانیم در بازداشت پلیس امنیت هستند و فعلا امکان ملاقات و تماس تلفنی ندارند"

 

شبکه حقوق بشر کُردستان از بازداشت حداقل بیست معترض که اکثریت آنان جوانان زیر ۲۵ سال هستند در کرماشان خبر داده است. به گفته این منابع،"نیروهای یگان ویژه با خودروهای مخصوص که دارای قفس آهنین بوده شهروندان معترض را با ضرب و شتم بازداشت کرده و به بازداشتگاه پلیس امنیت شهر کرماشان منتقل کرده‌اند."

 

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرات گفت که بازداشتی‌های کرماشان از سوی اطلاعات سپاه به میدان نفت سپاه نبی اکرم منتقل شده‌اند.