زیلان تانیا: دامنه‌ی انقلاب در ایران بایست به تمامی شهرها گسترش یابد [تکمیلی]

رئیس مشترک کودار زیلان تانیا در مورد خیزش مردم ایران که در شهر ایران و روژهلات کردستان آغاز شده است بیانیه ای منتشر کرد و از همه ی خلقهای ایران خواست تا انقلاب را در تمامی شهرهای ایران گسترش دهند.

زیلان تانیا ریاست مشترک کودار طی گفتگویی با خبرگزاری فرات خواستار ادامه قیام سراسری در ایران شد

 

زیلان تانیا ریاست مشترک کودار بە قیام مردمی در ایران درود فرستاد و گفت این تظاهرات در اعتراض به سیاستهای داخلی و خارجی ایران است. حکومتی که به مرکز گرایی، اقتدارگرایی، پدرسالاری و فاشیسم متکی‌ست. از قانون اساسی گرفتە تا همە ارگانهای نظام بر همین اساس عمل می کنند و سالیان سال است کە ظلم و ستم زیادی بر مردم ایران تحمیل می‌شود.

 

وی با یادآوری آنکه ایران کشوری چند ملیتی و چند هویتی است به غنای فرهنگی مردمان آن اشاره کرد و گفت با وجود این تنوع، حکومت ایران بر یکسان‌سازی و پاکسازی تنوعات و اقداماتی مانند شکنجه و اعدام اصرار می‌ورزد. علیرغم همه اینها مردم در ادوار گوناگون تسلیم نشده و بهای سنگینی برای مقاومت پرداختەاند. اجتماع ایران این حکومت را نمی‌خواهد و حکومت نمی‌تواند خود را به آنها بقبولاند. پس از چهار دهه، هنوز هیچ گامی برای تحولات داخلی برداشته نشده است.

 

ریاست مشترک کودار تصریح کرد حکومت ایران ضمن تحمیل گرسنگی، سرکوب، انکار حقوق تنوعات هویتی و حذف زنان و جوانان در همه این سال‌ها مشغول ستمگری و اعدام و حبس زندانیان سیاسی و کارگری و روزنامه‌نگاران و نویسندگان بوده است.

 

زیلان تانیا به سیاست خارجی ایران نیز انتقاد کرد و گفت: پس از آغاز بهار عربی در منطقه، حکومت ایران برای جلوگیری از شعلەور شدن اعتراضات داخلی، جنگ را در کشورهای دیگر ادامه داد. همین سیاست بود که نظام را با ورشکستگی اقتصادی در داخل مواجه ساخت و شیرازە ارزش‌های معنوی اجتماع را دچار فروپاشی کرد. تلاش حکومت برای نرم کردن روابط با جهان غرب از طریق امضای برجام هم چارەساز نبود.

 

ریاست مشترک کودار با اشاره به همسویی مطالبات مردمی در مناطق گوناگون خواستار ادامه قیام سراسری شد و گفت:  این قیام مربوط به یک طیف یا طبقه خاص نیست. همەی خلق‌های ایران از آن حمایت کردە و مطالبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را به یاد آوردەاند. این قیام چنان ظرفیتی دارد که همه طیف‌ها را در بر بگیرد. مهمترین تغییری که باید در ایران روی دهد، بنیان‌گذاری یک سیستم دمکراتیک است.