سحر آیدار زن چپگرای کرد برای ورود به پارلمان درخواست کمک کرد

با نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی در نروژ، برای اولین بار امیدها به انتخاب یک زن جوان کرد از حزب چپگرای سرخ افزایش یافته است

با نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی در نروژ، برای اولین بار امیدها به انتخاب یک زن جوان کرد از حزب چپگرای سرخ افزایش یافته است. سحر آیدار که می‌خواهد نمایندەی اسلو در پارلمان شود می‌گوید اگر پیروز شود مسئلەی کردها و حقوق بشر در خاورمیانه را مصرانه پیگیری خواهد کرد.

 

انتخابات پارلمانی نروژ در یازدهم سپتامبر ٢٠١٧ برگزار خواهد شد. اعضای استورتینگ یا پارلمان نروژ برای یک دورهٔ چهار ساله انتخاب می‌شوند. این مجلس ١۶٩ کرسی دارد که صاحبان بعدی آن‌ها در این انتخابات مشخص خواهند شد.

 

انتخابات پارلمانی پیشین نروژ در سال ٢٠١٣ برگزار شد و در آن، محافظه‌کاران و مؤتلفان دست‌راستی آن‌ها توانستند پیروز شوند. حزب محافظه‌کار با ریاست ارنا سلبرگ و حزب راستگرای ترقی یک دولت ائتلافی دوحزبی تشکیل دادند و سلبرگ نخست‌وزیر آن شد.

 

کاهش مالیات ثروتمندان و نحوەی نگاه این احزاب به حقوق بشر و مسئلەی پناهجویان اعتراضات گستردەای را در این کشور به دنبال داشته است.

 

با این اوصاف، حزب چپگرای سرخ که بر ارزش‌هایی مانند برابری شهروندان و عدالت و حقوق کارگران تأکید دارد در انتخابات امسال طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

 

این حزب همچنین نسبت به مسائل جهانی از جمله مسئله کرد در خاورمیانه موضعگیری مشخصی دارد و تاکنون هیئت‌های خود را برای نظارت و تحقیق در مورد وضعیت کردها به روژاوا و شمال کردستان اعزام کرده است.

 

یکی از نامزدهای این حزب نیز سحر آیدار زن جوان کرد اهل شهر کونیا در ترکیه است. صدها هزار کرد پس از تبعید در دوران عثمانی در این منطقه ساکن شده و آنجا زندگی می‌کنند.

 

سحر آیدار وقتی که کودک بود به همراه خانواده خود به نروژ پناهنده شد. او سابقه فعالیت در جنبش زنان و سازمان‌های مدنی مخالف نژادپرستی را دارد و اکنون مسئول بخش جوانان حزب سرخ نروژ است. 

 

او که یکی از نامزدهای حزب سرخ در اسلوی پایتخت است خواهان حمایت کردها و دیگر پناهجویان ساکن نروژ از حزب سرخ شده و می‌گوید اگر به پارلمان برود می‌گوید مسائل آنها را بطور جدی‌تری دنبال خواهد کرد.