سعد حریری عازم پاریس شد

وزیر خارجه قطر: آنچه برای ما روی داد، برای لبنان در حال تکرار است

وزیر خارجه قطر: آنچه برای ما روی داد، برای لبنان در حال تکرار است

 

سعد حریری نخست وزیر لبنان که اخیرا کشورش را به مقصد عربستان ترک کرده بود با یک هواپیمای خصوصی به فرانسه رفته تا با امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور دیدار کند. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر گفته آنچه بر سر قطر آمد را دارد در مورد لبنان تکرار می‌شود. سعد حریری اما اتهامات به عربستان را رد کرده است.

 

شبکه تلویزیونی "المستقبل" وابسته به خانواده حریری اعلام کرد سعد حریری نخست‌ وزیر لبنان به همراه همسرش، عربستان را به مقصد فرانسه ترک کرده است.

 

کاخ الیزه نیز در بیانیەای گفته است که سعد حریری، امروز در پاریس با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفتگو می کند. سفر سعد حریری به فرانسه به دعوت وزیر امور خارجه این کشور بوده است.

 

حریری که اخیرا پس از سفر به عربستان طی یک پیام تلویزیونی با انتقاد از دخالت‌های ایران و حزب الله در امور کشورش استعفا کرد، در توییتر خود خطاب به وزیر امور خارجه آلمان نوشته است این که گفته شده بود برخلاف میلش در عربستان نگه داشته شده و اجازه خروج ندارد، دروغی بیش نیست.

 

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان دیروز گفته بود، سعد حریری بر خلاف میل خود در عربستان است و اجازه خروج ندارد. او پس از دیدار با همتای لبنانی‌اش سیاست‌های عربستان در منطقه، به خصوص در تحولات اخیر لبنان را ماجراجویانه خوانده بود. عربستان سعودی در واکنش به این اظهارات، سفیر خود را از آلمان فراخوانده است.

 

در این بین، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، دیروز طی یک سخرانی در واشنگتن گفت رویکردی که عربستان طی شش ماه اخیر علیه قطر در پیش گرفت، اکنون به همان شیوه برای لبنان در حال تکرار است.

 

وزیر امور خارجه قطر در رابطه با عربستان گفت ما یک رویه در رهبری غیر مسئولانه و بی ملاحظه در منطقه شاهد هستیم که می کوشد با قلدری دیگر کشورها را مجبور به اطاعت و فرمانبرداری بکند.

 

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی تصریح کرد دقیقا آنچه که برای قطر شش ماه پیش روی داد، الان دارد برای لبنان روی می دهد. رهبری عربستان و امارات باید بداند که هیچ کشور حق مداخله در امور دیگر کشورها را ندارد.