سلب مسئولیت رهبر ایران از برجام

... آماده سازی برای روی کار آمدن دولتی جوان و حزب اللهی این بخش از سخن رهبر ایران بود که بدون شک اشاره‌ای به انتخابات پیش روی ایران در اسفندماه سالجاری و سرانجام زمینه سازی برای روی کار آمدن دولتی اصولگرا است ...

  رهبر ایران طی سه روز گذشته دوبار در جمع شاعران و دانشجویان به سخنرانی پرداخته است. بخشی از سخنرانی او در جمع شاعران فارسی گوی به سوژه‌ای برای شوخی و طنز در سطحی گسترده تبدیل شده است، اما سخنرانی دوم وی نشانه‌های مهمی از تغییر در سطح سیاستهای داخلی ایران را بازتاب می‌دهد. در این دیدار رهبر ایران  با اشاره به مشکل نظام پارلمانی ایران تلویحا رئیس جمهوران ایران را مورد شماتت قرار داده و گفت: اشتباه‌های مسئولان مانند اشخاص عادی نیست و شکافهای بزرگی در متن جامعه ایجاد می‌کند. اما مهمترین بخش سخنان رهبر ایران سلب مسئولیت خود در تصویب برجام بود. خامنه‌ای در این سخنرانی گفت من به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم. رهبر ایران در بخش دیگری از این سخنان گفت نامه‌ای که درباره‌ی برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب می‌شود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ رهبری این نیست که وارد بشود. این اظهارات خامنه‌ای در وضعیت دشوار کنونی که ایران برخی از تعهدات خود را نسبت به آن کاسته است، بسیار معنادار تلقی گشته و باید آن را زمینه‌ای برای آمادگی خروج کامل ایران از برجام و زمینه برای حمله به دولت بازخوانی کرد.

  اما لازم است این سخنان رهبر ایران را در متن تاریخی آن زمان نیز بازخوانی نمود. در زمانیکه مذاکرات هسته‌ای بین ابران و غرب در جریان بود در ۲ تیر ۱۳۹۴ به منتقدان مذاکرات منتهی بر برجام، که عموما از جناح اصولگرای رژیم بودند گفت که تیم هسته‌ای برخی از مسائلی را که مورد انتقاد است می‌داند اما بعضی ضرورت‌ها تیم را به برخی اقدامات می‌کشاند. بدون گمان فشار غرب مبنی بر تشدید تحریمها باعث پذیرش شرایط برجام از سوی رهبر ایران شده بود. اما لازم است به یاد آورد که حتی در همان زمان محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در مراسم ۲۲ بهمن علنا از آمریکاییان خواست که با خود وی مذاکره کنند. در آن زمان نیز این سخنان احمدی نژاد به دلیل زاویه ایجاد شده بین وی و رهبر ایران گوش شنوایی نیافت.

  رهبر ایران در نامه‌ای در مورخ ۲۹ مهر ۱۳۹۴ اجرای برجام را تایید کرده و خواستار لغو تمامی تحریمهای مالی و اقتصادی ایران شد. اما سه روز قبل از نامه رهبر ایران، باراک اوباما دستور توقف تحریمها و نه لغو تحریمها را صادر کرده بود. حتی قبل از آن، زمانیکه اجرای برجام از سوی ایران نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی بود، برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که قبل از برگزاری نشست مجلس در ۲۱ مهر، یعنی ۸ روز قبل از نامه رهبر ایران، اصغر حجازی از بیت رهبری  با رئیس مجلس و دبیر شورای امنیت ملی دیدار و مقرر شده است که که اجرای برجام به سرعت از سوی نمایندگان مجلس به تصویب برسد. در جریان نشست مجلس شورای اسلامی ایران، اجرای برجام طی ۲۰ دقیقه به تصویب رسید.

  اکنون رهبر ایران با سلب مسئولیت خود از پذیرش برجام عملا درصدد زمینه سازی برای انتقاد از آن، تمهید برای خروج کامل ایران و باز گذاشتن مسیر حمله به دولت روحانی برآمده است. این امر را نیز باید با بخش دیگری از سخنان وی رمز گشایی کرد. آماده سازی برای روی کار آمدن دولتی جوان و حزب اللهی این بخش از سخن رهبر ایران بود که بدون شک اشاره‌ای به انتخابات پیش روی ایران در اسفندماه سالجاری و سرانجام زمینه سازی برای روی کار آمدن دولتی اصولگرا است. با توجه به تنشهای روزافزون ایران با جهان، باید دید اصلاح طلبان و بوروکراتهای ایرانی با این مساله چگونه مماشات خواهند کرد؟