سوابق سیاه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت دادگستری

​​​​​​​علیرضا آوایی یکی از اعضای هیات مرگ در زندان دزفول بوده است

علیرضا آوایی یکی از اعضای هیات مرگ در زندان دزفول بوده است

 

خبرها حاکیست علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی حسن روحانی به مجلس، یکی از بازجویان و شکنجه گران زندان یونسکوی دزفول و عضو هیات سه نفره ی مرگ در این زندان در دهەی شصت بوده است .

 

سایت اخبار روز گزارشی را براساس مشاهدات  شاهدان عینی و خاطرات زندانیان سیاسی جان بدربرده از زندان دزفول یونسکو منتشر کرده است که آشکار می سازد علیرضا آوایی یکی از پیشگامان سرکوب و اعدام فعالان سیاسی در ایران بوده است.

 

مکان یونسکو که به منظور کمک به درمان و بهداشت کودکان در همکاری با سازمان ملل در دوران شاه در دزفول تاسیس شده بود، در دوران طلایی امام که آمده بود کشور را آباد کند به زندان و شکنجه گاه و کشتارگاه انسان مبدل شد و علیرضا آوایی در سیاه ترین روزهای دهه ی ۶۰ حکمران اصلی آن جا بود.

 

گزارش ها می گویند علیرضا آوایی به همراه برادرش که فرمانده کمیته وسپاه دزفول بود، نقش مهمی در سرکوب نیروهای سیاسی و مردم معترض بین سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ داشت.

 

زندان یونسکو دزفول محل بازجویی، شکنجه و اعدام جوانانی شد که صرفا برای کار و اشتغال دست به تظاهرات مسالمت آمیز زده بودند.

 

علیرضا اوایی علاوه بر سرکوب خونین مردم معترض دزفول و اندیمشک در زندان یونسکو، در سرکوب و کشتار دانشجویان در جریان انقلاب فرهنگی نیز نقش داشت. اهواز تنها شهری در ایران بود که در آن فعالان سیاسی دستگیر شده در ارتباط با انقلاب فرهنگی، به جوخه‌ی اعدام سپرده شدند.

 

اگرچه تا بحال شرح جنایت های اعمال شده در این زندان بدلیل فضای خوف انگیز کنونی از سوی زندانیان سیاسی آزاد شده از یونسکو نزد افکار عمومی بازگویی نشده است ولی از گزارشهای تکان دهنده ی اعدام و شکنجه در سالهای دهەی شصت در زندان یونسکو، سخن به میان آمده است.

 

محمد رضا آشوغ از جمله زندانیان سیاسی زندان یونسکو است که مشاهدات عینی خود را نقل کرده. این زندانی زمانی که او را همراه با عده ی دیگری برای اعدام های دسته جمعی برده بودند موفق به فرار شده است.

 

او در خاطرات خود می گوید گرچه شماری از زندانیان سیاسی زندان دزفول در دهه ی شصت خورشیدی، فعالان و هواداران سازمانهای سیاسی از این شهر بودند ولی بدلیل وضعیت خاص این زندان و وجود بازجویان و شکنجه گران بیرحم آن، تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی دیگر شهرهای خوزستان یا برخی فعالان سیاسی عرب را نیز به این زندان منتقل کردند.

 

آشوغ می گوید علیرضا آوایی بعنوان دادستان انقلاب خوزستان به همراه شمس‌الدین کاظمی نماینده وزارت اطلاعات و محمدحسین احمدی‌شاهرودی حاکم شرع خوزستان ، در مرداد ۶۷ مسئولیت کمیته‌‌ی مرگ در دزفول را به عهده داشتند.