سیپان حمو: شرّ اردوغان را از سر خلق‌های منطقه کم می‌کنیم

فرمانده‌ی کل یگان‌های مدافع خلق، در رابطه با تلاش‌های ارتش ترکیه برای اشغال عفرین و منبج گفت: "همانطور که مبارزانمان منطقه را از داعش پاکسازی کردند منطقه را از بلای اردوغان هم نجات می‌دهند"

فرمانده‌ی کل یگان‌های مدافع خلق، در رابطه با تلاش‌های ارتش ترکیه برای اشغال عفرین و منبج گفت: "همانطور که مبارزانمان منطقه را از داعش پاکسازی کردند منطقه را از بلای اردوغان هم نجات می‌دهند"

 

"سیپان حمو" فرمانده‌ی کل یگان‌‌های مدافع خلق ی.پ.گ، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات، تلاش‌های دولت ترکیه برای اشغال عفرین و منبج را مورد ارزیابی قرار داد.

 

سیپان حمو به تهدید‌های رییس جمهور ترکیه که مدعی گفته بود"شبی دیدید که ناگهان آمدیم، در طول یک هفته حمله خواهیم کرد" و خاطرنشان کرد که "تحت هر شرایطی از دستاوردهای خلق کُرد و دیگر خلق‌های منطقه محفاظت خواهند نمود."

 

این فرمانده ی.پ.گ اعلام کرد که دولت ترکیه شش سال است که در هر فرصتی به روژاوا حمله می‌کند، دولت ترکیه و رییس جمهور وی (طیب اردوغان) از آغاز رفتاری خصومت‌آمیز را در قبال کردها اتخاذ کرده‌اند. تهدیدات کنونی اردوغان و حملاتی که انجام می‌دهد، برای ما تازگی ندارد، در حقیقت آنها شس سال است که با شیوه‌های گوناگون برعلیه روژاوا می‌جنگند. ولی تمام تلاش‌های آنان با شکست مواجه شده‌ است.

 

سیپان حمو با یادآوری حمله‌های مداوم گروههای تبهکار وابسته به ترکیه در حلب و عفرین به کردها، افزود: هدف اصلی از این حملات ایجاد فتنه و جنگ میان کردها و دیگر خلق‌های منطقه است.تلاش ترکیه برای به جان هم انداختن خلق‌ها نقش برآب شد. پس از انقلاب ١٩ ژوئیه ٢٠١٣/  ٢٨ تیر ١٣٩٢ روژاوا، در راستای همان سیاست در 'سریکانی'، بوسیله‌ی تبهکاران جبهه‌انصره به نیروهایمان حمله نمودند، نیروهای ما در مقابلشان ایستادند و سریکانی را از لوث آنان پاک نمودند.

 

اینگونه جنگ کثیف و سیاست‌های پلید اردوغان و میت، آشکار و نقش برآب شدند. ماهیت واقعی آنان برای همه عیان شد. دیگر در جهان کسی باقی نمانده که نداند اردو‌غان همپیمان تروریست‌ها و دشمن خلق‌ها می‌باشد. اینگونه سناریوهایشان همه لو رفته‌ و بیچاره مانده‌اند، قصد دارند حمله‌ای تازه را آغاز کنند و آشکارا عفرین را تهدید می‌کنند''.

 

فرمانده‌ی کل یگان‌های مدافع خلق افزود: "آشکارا می‌گوییم: اردوغان یا دیوانه است یا اینکه دارد دیوانه می‌شود، هر که به مناطق ما در روژاوا و خصوصا عفرین حمله نماید، هر که برای دستاوردهای ما تهدید ایجاد نماید، ی.پ.گ در چهارچوب استراتژی دفاعی خود، پاسخ دندانشکنی به وی خواهد داد. این حقی مشروع و از وظایف ماست. ما با سربلندی این وظیفه را به انجام خواهیم رساند. همانگونه که سیاست‌های پلید اردوغان را نقش برآب نمودیم و آنرا به دستاوردی برای کردها و خلق‌های دیگر مبدل نمودیم، اکنون نیز همانگونه خواهیم کرد. ما سیاست‌های پلید اردوغان را در مورد عفرین، یکبار دیگر با شکست مواجه می‌کنیم و دستاوردی تازه برای خلق‌‌های روژاوا، خلق‌های سوریه و ترکیه کسب خواهیم کرد."

 

سیپان حمو در مورد سطح آمادگی و تدارکات علیه تلاش‌های اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه گفت : ما تدابیر لازمه را پیشتر اخذ نموده‌ایم. ایشان افزود:"در مقابل هر حمله‌ی محتمل علیه عفرین تدابیر لازم را در سطوح بالا اخذ کرده‌ایم. خلق عفرین نیز این حقیقت را می‌داند. ما نیز به خلق خود در عفرین باور داریم که بمانند قبل، از خاک عفرین با قدرت دفاع خواهند نمود".

 

سیپان حمو با تاکید بر اینکه اگر دولت‌های ایران، روسیه، سوریه و آمریکا چنین اجازه‌ای ندهند، دولت ترکیه به تنهایی قادر به انجام چنین حمله‌ای نمی‌باشد، گفت: ''حقوق بین‌المللی اجازه حمله به کشوری جداگانه را نمی‌دهد و معیارهای بین‌ دولت‌ها هم مانع چنین سیاستی است. اگر ترکیه چنین حمله‌ای را انجام دهد بدان معناست که روسیه، ایران، سوریه و آمریکا از نقض قوانین و حقوق بین‌الملل چشم‌پوشی نموده‌اند. بدون شک ما درباره‌ی وضعیتی محتمل صحبت می‌کنیم. اگر حمله‌ای صورت بگیرد و واکنش جدی‌ای را در پی نداشته باشد، خلق کرد همه‌ی آنان را مسئول می‌داند."

 

فرمانده ی.پ.گ در رابطه با گروههای همسو با رژیم ترکیه در سوریه چنین گفت: ''دیگر وقت آن فرا رسیده که مواردی را بصورت علنی به خلق‌های سوریه گفت. انقلاب سوریه در سال ٢٠١١ با شعارهای گرانمایه و با هدف آزادی خلق‌ها آغاز شد. ما آن زمان نیز دیدگاه خود را آشکارا به زبان آورده و گفته بودیم که ما با انقلاب سوریه همسو و از آن حمایت می‌کنیم. لیکن متاسفانه گروهک‌های چرکین وابسته به اردوغان خواستند تا اهداف پاک خلق‌های سوریه را در جهت منافع و سیاست‌های خود سوق دهند. در آغاز به خلق‌های سوریه امید دادند و سپس خواستند آنها را به خود وابسته کنند. انقلاب سوریه را به انحراف کشیده و سیاه کردند. انقلاب سوریه را به جبهه‌النصره و داعش واگذار کردند. بدین گونه همکاری‌های بین‌المللی را برای انقلاب سوریه تقلیل داده و خلق‌های سوریه را به رژیم حاکم بر آنکارا وابسته ساختند".

 

حمو در مورد گروه ارتش آزاد سوریه هم گفت:"شما می‌خواستید برعلیه دولت بجنگید، ولی آنها شما را به بیراهه بردند و بمانند مزدوران اردوغان برعلیه خلق‌های سوریه و خلق کُرد، مورد استفاده قرار دادند".

 

اردوغان به هیچ عنوان با نیت پاک انقلاب سوریه را نپذیرفت و می‌خواهم خلق سوریه این واقعیت را درک کنند و دوشادوش کُردها در برابر ذهنیت نژادپرستی همچون اردوغان بایستند.

 

سیپان حمو، جنگ در ادلب را بعنوان بخشی از توافق آستانه عنوان کرد و گفت: ''از توافق میان ترکیه، ایران، سوریه و روسیه در آستانه می‌گویند. برخی هم مدعی شده‌اند که جنگ‌های اخیر خارج از توافق آستانه است. این خوانش غلط است. بلعکس جنگی که اکنون در ادلب در جریان است در راستاه همان توافق می‌باشد. در نشست آستانه به این توافق رسیدند برای اینکه جلو رژیم اسد را باز کنند، ترکیه نیز چند نقطه را اشغال کند و بدین گونه راه را برای رژیم سوریه باز کند. جنگی که در ادلب در جریان است، در خارج از این توافق نیست".

 

سیپان حمو متذکر شد که دولت ترکیه همچون حمص، حما، حلب و مناطق دیگر سوریه در ادلب هم مخالفان را خواهد فروخت.

 

فرمانده‌ی کل یگان‌های مدافع خلق، با اشاره به تهدیدات اردوغان علیه عفرین و منبج، چنین ادامه داد: ''علت خواست حمله به عفرین و برزبان آوردن نام منبج یکی است. دولت ترکیه برای جلوگیری از انقلاب روژاوا و دستاوردهای کردها، اینگونه عمل می‌کند، در حقیقت وقتی از منبج سخن می‌گویند، هدف آمریکاست. در میان این نیروها چه توافقات و تعهداتی وجود دارد ما نمی‌دانیم. باید این سوال را از آمریکا پرسید. آزادسازی بخشی از خاک روژاوا وظیفه‌ی اساسی ماست وما این وظیفه‌ی خود را به انجام خواهیم رساند. ما بر روی عفرین و منبج گفتگو نخواهیم کرد، جرابلس و باب دو منطقه روژاوای کردستان تحت اشغال قرار دارند. در اساس ما باید بر روی آزاد نمودن آن مناطق گفتگو کنیم.

 

سیپان حمو در پایان خطاب به خلق کُرد چنین گفت: ''جنگی که آغاز می‌شود، جنگی تاریخی و سرنوشت‌ساز خواهد بود. " این جنگ هم برای روژاوای کردستان، هم برای همه‌ی خلق کرد و هم برای همه‌ی خلق‌های خاورمیانه مرحله نهایی خواهد بود. رییس جمهور دولت ترکیه مشکل روانی دارد، به بلایی برای همه‌ی خلق‌های منطقه تبدیل شده است. برای کردها، عرب‌ها، آشوری و ترک‌ها. همانگونه که نیروهای ما ی.پ.گ و ی.پ.ژ منطقه را از لوث داعش پاک نمودند معلوم شده که سرنوشت ما اینست که شر اردوغان را از سر خلق‌های منطقه کم کنیم. جنگ عفرین، چنین جنگی خواهد بود. ما باور داریم که خلق کردستان، خلق عرب و خلق‌های سوریه، منطقه و تمامی جهان، در کنار مبارزه‌ی مشروع و حقوقی خلق ما در روژاوای کردستان جای خواهند گرفت و در برابر فاشیست‌هایی که می‌خواهند به خلق کرد حمله کرده و حقوق آنان را پایمال کنند، واکنش نشان خواهند داد.