شرط ایران برای ماندن در برجام: صدور حداقل ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز

به گزارش خبرگزاری رویترز در دیدار مسئولین ایرانی با مقامات اتحادیه‌ی اروپا، ایران شرط ماندن در برجام را صدور حداقل ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز اعلام کرده است و این شرط شفاها توسط مقامات ایرانی در جلسه مطرح شده است.

طی جلسه‌ای که مقامات وزارت امور خارجه‌ی ایران با مقامات اتحادیه‌ی اروپا داشتند، ایران شرط ماندن در برجام را تداوم صادرات نفت خود اعلام کرد، در این جلسه وزیر امور خارجه‌ی ایران نیز حضور داشت.

 

اما یک دیپلمات اتحادیه‌ی اروپا در این زمینه گفت، فکر نمی‌کنم این درخواست ایران زیاد جدی باشد چون ایران می‌داند این کار ممکن نیست.

 

روز ۲۱ آوریل /۲ اردیبهشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، معافیتهای ٨ کشور خریدار نفت ایران از جمله هند، چین و ترکیه را تمدید نخواهد کرد. این سه کشور که خریداران عمده‌ی نفت ایران هستند نیز در پی این تصمیم آمریکا خرید نفت از ایران را محدود کردند. در پی این تصمیم صادرات نفت ایران به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

 

کاهش اصلی صادرات نفت ایران به دلیل صرف نظر شرکتهای چینی از نفت ایران است. دو شرکت سینوپک و سی‌ان‌پی‌سی که روزانه حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خریدند، خرید نفت ایران را متوقف کردند.

 

بودجه‌ی سال ۹٨ ایران بر اساس فروش روزانه حداقل ۱.۵ میلیون بشکه نفت تنظیم شده است و بر این اساس ایران با مشکل جدی مواجه خواهد شد. در حال حاضر تورم در ایران به حدود ۳۷ درصد رسیده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است با کاهش صادرات نفت ایران تورم به حدود ۵۰ درصد برسد.

 

بحران وخیم اقتصادی دولت ایران در حالی شدت می‌گیرد که جمهوری اسلامی بخش بزرگی از دارایی‌های ساکنان ایران را صرف گسترش جو نظامی و فضای پلیسی در داخل، سرکوب خواسته‌های دمکراتیک مردم، ایجاد فتنه و آشوب در کشورهای دیگر، همکاری با رژیم‌های مستکبر و ترویج ترور در جهان به هدر می‌دهد.

 

در حال حاضر صدور نفت ایران به اتحادیه‌ی اروپا متوقف شده است و هند و چین هم از نفت ایران صرف نظر کرده‌اند. در این زمینه یک مقام اتحادیه‌ی اروپا گفت، "مهم‌ترین مشکل ایران صدور نفت است. اما این موضوع را ایرانی‌ها باید با چین و هند مطرح کنند. حفظ توافق هسته‌ای (همانطور که ایران هم بر آن تأکید دارد) یک وظیفه جهانی است. اگر می‌خواهیم این توافق حفظ شود، چین می‌بایست به خرید نفت از ایران ادامه دهد."