شیرین عبادی: خلق‌های ایران خواهان برگزاری همه‌پرسی هستند

عبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به قیام‌های سراسری در ایران و شرق کردستان پرداخت. ایشان خواست مردم ایران را همه‌پرسی آزاد اعلام کرد

عبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به قیام‌های سراسری در ایران و شرق کردستان پرداخت. ایشان خواست مردم ایران را همه‌پرسی آزاد اعلام کرد

 

نتایج قیام سراسری که از هفتم دی ماه در مشهد آغاز شد و روز بعد به کرماشان و اصفهان و روزهای بعد به دیگر شهرهای روژهلات کردستان و تمام ایران گسترش یافت همچنان ادامه دارد. شیرین عبادی فعال عرصه حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل قیام‌های اعتراضی در ایران و روژهلات کردستان را مورد ارزیابی قرار داد.

 

عبادی در آغاز سخنان خود به ویژگی‌های تاریخی خلق‌های ایران و و وضعیت جغرافیای اجتماعی و اقتصادی ایران اشاره نموده و گفت:"ایران کشوری است با تمدن بسیار قدیمی و جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر و معادن بسیار غنی از جمله نفت و گاز و مس و دانشگاههای متعدد. در سال ۱۹۷۹ انقلابی صورت گرفت که منجر به تاسیس جمهوری اسلامی شد و از آن زمان استبداد دینی در ایران حکمفرماست. در ایران تبعیض بر اساس جنسیت، مذهب و زبان داریم، نقض حقوق بشر در ایران آنچنان گسترده است که برای ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر از سوی شورای حقوق بشر تعیین شده است. خانواده های ایرانی به تحصیل و سواد آموزی فرزندان خود اهمیت ویژه می دهند."

 

شیرین عبادی سپس در پاسخ به پرسشی در رابطه با انقلاب ١٣۵٧ و تحولات ناشی از آن اظهار نمود:" قبل از انقلاب وضعیت زنان بهتر از امروز بود و زنان با تبعیض کمتری مواجه بودند- رفاه مادی بیشتر بود، آزادی های فردی بیشتر بود." به گفته ایشان فقدان دمکراسی و آزادی جریانهای سیاسی در رژیم سابق به انقلاب ١٣۵٧ انجامید.

 

ایشان سپس به ویژگی ولایت فقیه در رژیم جمهوری اسلامی پرداخت و افزود:"طبق قانون اساسی اختیارات "ولی فقیه" بسیار زیاد است و او در راس سه قوه است و همین مساله مانع از ایجاد دموکراسی در ایران شده و دخالت حکومت در زندگی مردم بسیار زیاد است تا حدی که منجر به استبداد دینی هم شده است."

 

این فعال حقوق بشری در خصوص دخالت‌های رژیم ایران در مسائل منطقه‌ای گفت: "متاسفانه ایران بر خلاف حقوق بین الملل در سایر کشورها دخالت می کند" ایشان در ادامه افزود:"سیاست خارجی حکومت ایران مورد تایید مردم نیست و در قیام مردمی اخیر مردم شعار 'سوریه را رها کن فکری به حال ما کن' را در خیابان فریاد می زدند."

 

شیرین عبادی در رابطه با مطالبات معترضان ا‌ظهار کرد:"قیام مردم برای تغییر شرایط خودشان است و چون ناامید از این حکومت شده اند خیلی زود از شعارهای اقتصادی به شعار سیاسی رفراندم رسیدند. مردم خواهان "رفراندم" تحت نظارت سازمان ملل متحد هستند تا نوع حکومت را تعیین نمایند." ایشان به نقش زنان در انقلاب و سپس پس از آن پرداخت و افزود:" از ابتدای انقلاب قوانین تبعیض آمیزی علیه زنان تصویب شد که باعث شد زنان در صف اول مخالفین حکومت قرار گیرند و علاوه بر مشکلاتی که همه شهروندان دارند تبعیض بر اساس جنسیت نیز اضافه بر مسایل شده است."

 

عبادی به تفاوت‌های ماهوی اعتراضهای مردمی ١٣٨٨ با اعتراضهای سراسری اخیر (دیماه ١٣٩۶) پرداخت:" در سال ١٣٨٨ مردم به نتیجه انتخابات و تقلب در آن اعتراض داشتند اما در قیام اخیر مردم خواهان رفراندم هستند و شعارها از 'رای من کو؟' به 'حق من کو؟' تبدیل شده است. "

 

ایشان رویه رژیم ایران در منتسب کردن اعتراضها به خارج را ویژگی جمهوری اسلامی خوانده و آنرا محکوم به شکست عنوان کرد.