ضراب از نقض قوانین بین‌المللی با همکاری رژیم ترکیه سخن گفت

رضا ضراب که به دورزدن تحریم‌های وضع شده علیه ایران با همکاری اردوغان و تخلفات بین‌المللی متهم شده است در چهارمین جلسه‌ی دادگاه به اعترافات خود مبنی بر همکاری "مهمت هاکان آتیلا" معاون مدیر ارشد اجرایی هالک بانک در تخلفاتی که مرتکب شده ‌است، صحه گذاشت.

رضا ضراب که به دورزدن تحریم‌های وضع شده علیه ایران با همکاری اردوغان و تخلفات بین‌المللی متهم شده است در چهارمین جلسه‌ی دادگاه به اعترافات خود مبنی بر همکاری "مهمت هاکان آتیلا" معاون مدیر ارشد اجرایی هالک بانک در تخلفاتی که مرتکب شده ‌است، صحه گذاشت.

 

او در این دادگاه به شرح اقداماتی پرداخت که با آنها تحریم‌های علیه ایران را دور زده ‌است.

 

رضا ضراب در این نشست دادگاه بە شرح توافقات صورت گرفته میان خود و "سلیمان اصلان " مدیر ارشد اجرایی هالک بانک پرداخت که چگونه با همکاری یکدیگر در ازای خرید نفت و گاز از ایران پول‌هایی را تحت عنوان تجارت مواد غذایی به ایران منتقل کرده‌اند. ضراب درمورد توافق با سلیمان اصلان برای دور زدن تحریم‌های علیه ایران اعلام کرد که به دلیل نرخ بالای تجارت مواد غذایی ، هر بخش را به قیمت پنج میلیون معامله کرده‌اند.

 

در کشتی‌های با ظرفیت ۱۴ تُنی، ۲۵ تُن کالای تجاری بارگیری شده‌ بود

 

ضراب در اعترافات خود آشکار کرد محصولاتی که به ایران فرستاده‌اند کالاهای تجاری نبوده‌اند، بلکه کارگاهی در ترکیه تحت عنوان بنگاهی ایرانی مشغول به کار بود که در واقع کالاهای موادغذایی به ایران منتقل می‌کرد و آنها کالاهای تقلبی را همراه کالاهای این کارگاه به ایران انتقال می‌دادند. ضراب همچنین عنوان کرد، زمانی که اسناد انتقال کالاهای تقلبی مورد بررسی قرار گرفتند، روشی که من برای انتقال کالاهای تقلبی ایجاد کرده بودم، آشکار گردید. به دلیل اینکه به اشتباه در یک کشتی که ظرفیت آن ١۴ تُن بود، ۲۵ تُن کالای تجاری بارگیری کرده بودند.

 

ضراب یادآوری کرد که در واگذاری حساب مخارج نیز خطایی روی داده بود. طبق گفته‌های او، زمانی که یکی از کارمندان عادی هالک بانک از منابع مالی آنها در دبی حسابرسی به عمل آورده بو ، متوجە می‌شود که حساب بانکی آنجا با تجارتی که انجام داده‌ایم، همخوانی ندارد. بنابراین از مدیر ارشد اجرایی بانک یعنی هاکان آتیلا حساب‌خواهی کرده بود.

 

ضراب اعلام کرد از پول‌هایی که تحت عنوان تجارت طلا و موادغذایی به ایران فرستاده می‌شد، یک درصد از آن را به عنوان کمیسیون به هالک بانک ارائه می‌نمود.

 

ضراب مکالمه‌ی تلفنی ضبط شده با همکارش عبدالله هپانی را که در دادگاه پخش شده و در آن از رشوه دادن به مدیر هالک بانک صحبت کرده بودند را مورد تایید قرار داد.

 

طی سه روز اردوغان نیز از افراد زیادی بحث به میان آورد

 

ضراب در جلسه‌ی دادگاه هفته‌ی گذشته در مورد هاکان آتیلا به اعتراف پرداخته و گفته بود: " برای اینکه هرچه سریعتر از زندان خلاص شوم آماده‌ی هرگونه همکاری هستم ."

 

بنابراین رضا ضراب در جلسه دادگاه اعتراف کرده بود که ۴۵ ـ ۵۰ میلیون دلار به "ظفر چاغلایان" وزیر اقتصاد ترکیه رشوه داده است و او برای اینکه حسابی فعال در بانک برای خود ایجاد کند، با "اگمن باغیش" ، وزیر ترکیه در اتحادیه‌ی اروپا همکاری کرده است. ضراب گفته بود که این حساب برای سرمایه‌گذاری روزانه ۵ تا ۱۰ میلیون یورو ایجاد شده بود.

 

ضراب در روز دوم جلسه‌ی دادگاه گفته بود که به مدیر ارشد اجرایی هالک بانک، سلیمان اصلان نیز رشوه داده است و رییس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان نیز چکی که حاوی مبلغ رشوه بود را امضا کرده است.

 

ضراب در ادامه‌ی سخنانش چنین گفته بو : نخست وزیر وقت ترکیه، رجب طیب اردوغان و وزیر اقتصاد کابینه وی، علی باباجان نیز برای شروع تجارت طلا در ایران ، به  "وفا بانک" و بانک‌های کشاورزی جهت همکاری در این تجارت دستور صادر کرده بودند.

 

در سومین روز دادرسی جمعه گذشته دادستانی به سخنان ریکار برمن گوش داده و نگرانی خود را در مورد گفته‌های وی اعلام کرده بود. نامبرده در سخنان خود از تشدید تحریم‌ها [علیه ایران] و نقش ترکیه در این میان سخن به میان آورده بود. اما طبق گفته دادستانی ترکیه هیچگونه کمکی را برای مؤثر بودن تحریم انجام نداده است و انتظار می‌رود ضراب در این مورد هم جزئیاتی را به دادستانی ارائه کند.

 

در روز سوم دادرسی از نامه رضا ضراب برای محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت ایران سخن به میان آمد و در این نامه رضا ضراب از "اطلاعات رمزگذاری شده" سخن به میان آورده که چگونه از سوی هاکان آتیلا مشاور مدیر کل هالک بانک تهیه شده بودند. ضراب همچنین از رشوه ١٠٠ هزار دلاری به بارش گولر پسر وزیر کشور سابق معمر گولر سخن گفته بود.