عادل عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر تازه معرفی شد

​​​​​​​تنها پس از دو ساعت از انتخاب برهم صالح از سوی مجلس نمایندگان عراق به عنوان رئیس جمهوری این كشور، عادل عبدالمهدی از سوی رئیس جمهوری به عنوان نخست وزیر معرفی شد

تنها پس از دو ساعت از انتخاب برهم صالح از سوی مجلس نمایندگان عراق به عنوان رئیس جمهوری این كشور، عادل عبدالمهدی از سوی رئیس جمهوری به عنوان نخست وزیر معرفی شد

 

عادل عبدالمهدی سیاستمدار شیعه که پیشتر در وزارتخانه‌های نفت و دارایی عراق سمت وزیر را برعهده داشته از سوی رئیس جمهوری تازه عراق به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد.

 

با اینکه رئیس جمهوری عراق برای معرفی نخست‌وزیر ١۵ روز زمان داشت اما برهم صالح کمتر از دو ساعت نخست‌وزیر تازه عراق را معرفی کرد.

 

عادل عبدالمهدی موظف به تشکیل کابینه خود طی ٣٠ روز است. در صورتی که نخست‌وزیر در این بازه زمانی موفق به تشکیل کابینه نشود رییس جمهوری عراق موظف است در خلال ١۵ روز فردی دیگر را از بزرگترین ائتلاف نمایندگان مجلس برای تشکیل کابینه معرفی کند.

 

عادل عبدالمهدی (متولد ١٩۴٢) از سیاستمدارن سرشناس شیعه عراق است. وی دانش‌آموخته رشته اقتصاد است. عادل عبدالمهدی در جوانی به گرایشات کمونسیتی روی آورد اما سپس به ملی‌گراهای شیعه پیوست.

 

نامبرده پیش از سرنگونی رژیم بعثی صدام در فرانسه، سوریه و لبنان در خارج از عراق بسر برد و ٢٠٠٣ به این كشور بازگشت. وی سال ٢٠٠۵ تا ٢٠١١ یکی از دو معاون رییس جمهوری عراق بوده است. عادل عبدالمهدی پیشتر در سال ٢٠٠۵ نامزد تصدی پست نخست‌وزیری شده بود که با یک رأی کمتر نسبت به نوری مالکی از دستیابی به این سمت بازماند.

 

وی در این دوره در وزارتخانه دارایی سمت وزیر را بر عهده گرفت و در سال ٢٠١۴ هم عهده‌دار وزارت نفت عراق شد.