عبادی: نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان از مناطق مورد مناقشه خارج شوند

حیدر عبادی نخست وزیر عراق در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه در پاریس خواهان عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مناطق مورد مناقشه شد

حیدر عبادی نخست وزیر عراق در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه در پاریس خواهان عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مناطق مورد مناقشه شد. او با اینحال تأکید کرد نمی‌خواهند برخورد نظامی با اقلیم کردستان روی دهد. ماکرون هم در سخنرانی خود گفت فرانسه حاضر است میان بغداد و هولیر میانجیگری کند.

 

حیدر عبادی نخست وزیر عراق که به فرانسه سفر کرده است در یک کنفرانس خبری مشترک با امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور تاکید کرد بغداد خواهان درگیری مسلحانه با اقلیم کردستان نیست.

 

او که خواستار خروج نیروهای پیشـمرگ از مناطق مورد مناقشه و آزاد شده از چنگ داعش شد از پیشمرگان اقلیم خواست زیر نظر فرماندهی نیروهای فدرال عراق عمل کنند. کرکوک از مجله مناطق مورد مناقشه است که در همه‌پرسی اقلیم شرکت کرد.

 

حیدر عبادی بار دیگر بر لزوم حفظ یکپارچگی عراق تأکید داشت و همه‌پرسی اقلیم کردستان برای جدایی را غیر قانونی دانست.

 

عبادی در ادامه سخنانش از کنترل کامل شهر حویجه توسط نیروهای عراقی خبر داد و گفت هم‌اکنون داعش فقط در نوار مرزی با سوریه باقی مانده است. حویجه در ٢٣٠ کیلومتری شمال بغداد واقع شده و یکی از مراکز اصلی داعش محسوب می شد.

 

امانوئل ماکرون نیز در این کنفرانس خبری گفت ما خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق کردهای عراق هستیم و مذاکره تنها راه حل و فصل این بحران است. او بر آمادگی کشورش برای میانجیگری میان بغداد و هولیر برای حل بحران به وجود آمده تاکید کرد.

 

پیش از این گزارش شده بود که پس از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان، با دعوت فرانسه، حیدر عبادی و مسعود بارزانی در میانه ماه اکتبر دیداری در پاریس خواهند داشت. این خبر اما هنوز بطور رسمی تأئید نشده است.