عفو بین‌الملل: ترکیه با عدالت و حقیقت بیگانه است

به دنبال حکم دادگاه ترکیه به تداوم بازداشت رئیس شاخه عفو بین‌الملل و ٩ فعال دیگر در این کشور، دیروز امنستی در بیانیەای اعلام کرد عدالت و حقیقت در ترکیه تبدیل به دو امر کاملا بیگانه شده‌اند

به دنبال حکم دادگاه ترکیه به تداوم بازداشت رئیس شاخه عفو بین‌الملل و ٩ فعال دیگر در این کشور، دیروز امنستی در بیانیەای اعلام کرد عدالت و حقیقت در ترکیه تبدیل به دو امر کاملا بیگانه شده‌اند.

 

ایدیل اسر، رئیس شاخه محلی سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه به همراه یک گروه دیگر از فعالان این سازمان از جمله یک تبعه آلمانی و یک تبعه سوئدی در تاریخ پنجم ژوئیه به هنگام شرکت در کارگاهی در مورد مدیریت اطلاعات و امنیت دیجیتال در نزدیکی شهر استانبول بازداشت شدند.

 

روز دوشنبه دادستان ترکیه از دادگاه این کشور خواست تا این ۱۰ تن را به منظور آغاز محاکمه به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی همچنان در بازداشت باقی نگه دارد.

 

سالیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل مستقر در لندن در این رابطه گفته دادستان‌های ترکیه ۱۲ روز وقت داشتند تا به یک نتیجه گیری واضح یعنی بی‌گناه بودن این ۱۰ فعال بازداشت شده برسند اما تصمیم آنها برای تداوم پیگرد قضایی آنها نشان می‌دهد که حقیقت و عدالت در ترکیه تبدیل به دو امر کاملا غریبه شده‌اند.

 

او تأکید کرد این یک تحقیقات مشروع نیست بلکه تنها یک تعقیب با انگیزه سیاسی است که باعث آینده وحشتناکی برای حقوق بشر در ترکیه خواهد شد.

 

به دنبال حکم دیروز، همچنین كاركنان مقر بين المللى عفو بين الملل در لندن برای دفاع از همکارانشان دست به تجمع زده بودند