عفو بین‌الملل در رابطه با اعدام نوجوانان به ایران هشدار داد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواهان توقف روند اجرائی حکم اعدام نوجوانی شد که در ١۴ سالگی بازداشت و در دادگاهی در استان قم به مرگ محکوم شده است. در این بیانیه‌ که روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی ماه منتشر شده، درباره خطر اعدام ابوالفضل چزانی شراهی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواهان توقف روند اجرائی حکم اعدام نوجوانی شد که در ١۴ سالگی بازداشت و در دادگاهی در استان قم به مرگ محکوم شده است. در این بیانیه‌ که روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی ماه منتشر شده، درباره خطر اعدام ابوالفضل چزانی شراهی هشدار داده شده است.

 

ابوالفضل چزانی شراهی در چهارده سالگی حین نزاع فردی را با چاقو کُشت. او اکنون ۱۹ سال دارد، قرار است روز چهارشنبه (فردا) ۲۷ دی ماه در زندان قم اعدام شود. این نوجوان شهریور ماه سال ۹۳ از سوی شعبه یک دادگاه کیفری استان قم به اعدام محکوم شد.

 

رژیم ایران تاکنون سه بار وی را برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی برده‌اند.

 

مگدلنا مغربی، معاون شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفته است که اجرایی شدن حکم اعدام این فرد، نقض فاحش تعهدات ایران به قوانین بین‌المللی حقوق بشر خواهد بود: «مقامات ایران به خوبی آگاهند که استفاده از مجازات مرگ علیه کسانی که زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم می‌شوند، نقض فاحش تعهدات ایران به قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون حقوق کودک است.»

 

رژیم ایران علیرغم پذیرش تعهدات بینالمللی، همچنان کودکان و نوجوانانی را که زیر سن قانونی مرتکب جرایم مشمول مجازات اعدام می‌شوند -پس از ۱۸ ساله شدن‌شان- اعدام می‌کند.