فرانسه: اداره روژاوا، صلاحیت محاکمه‌ی تبهکاران داعش با تابعیت فرانسوی را دارد

وزارت دادگستری فرانسه اعلام نمود که روژاوا، صلاحیت محاکمه‌ی شهرواندن فرانسوی را که عضو داعش و گروههای تبهکار دیگر بوده و در روژاوا دستگیر شده‌اند دارد

وزارت دادگستری فرانسه اعلام نمود که روژاوا، صلاحیت محاکمه‌ی شهرواندن فرانسوی را که عضو داعش و گروههای تبهکار دیگر بوده و در روژاوا دستگیر شده‌اند دارد

 

"نیکولی بلوبت" وزیر دادگستری فرانسه، گفت: علیرغم اینکه کشورشان تاکنون نیز اداره حکومت کُردی [در شمال سوریه] را برسمیت نشناخته است ولی می‌توانند تبهکاران جهادیست فرانسوی را در همانجا محاکمه کنند.

 

وزیر دادگستری ترکیه در گفتگوی با تلویزیون بی.اف.ام افزود که حاکمیت منطقه‌ای صلاحیت محاکمه‌ی تبهکاران را دارد. بلوبت، که در سخنان خود از "اتوریته‌ی اقلیمی" سخن راند، خاطرنشان ساخت که اگر اتوریته‌ی منطقه‌ای برای تبهکاران جهادی دستگیر شده، اجازه‌ی دسترسی آنان به مترجم و وکیل را بدهد، محدودیتی وجود ندارد که در آنجا محاکمه شوند.

 

وزیر عدالت فرانسه همچنین گفت که اگر حاکمیت اقلیمی (روژاوا)، این حقوق را برای تبهکاران تضمین ننماید، آنوقت دولت فرانسه بوسیله‌ی کنسولگری خود یا صلیب سرخ جهانی و دیگر سازمان‌های حقوق بشری، به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

 

علیرغم اینکه وزیر عدالت فرانسه، آشکار نساخت که منظورش از "اتوریته‌ی اقلیمی" چیست، قابل توجه است که بلوبت از "حاکمیتی که تبهکاران جهادیست را دستگیر نموده‌اند" سخن گفت. در وضعیت موجود در روژاوا، نهادهای دمکراتیک با پیشاهنگی کردها، بعنوان اتوریته‌ی اقلیمی وجود دارد.

 

بعد از شکست داعش و گروههای تبهکار دیگر، موضوع بازگرداندن و سرنوشت تبهکارانی که شهروند فرانسه و بسیاری از دولت‌های اروپایی می‌باشند، به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. در رسانه‌ای اجتماعی و دیدگاه‌های مربوط به این موضوع بیشترین فرانسویان خواهان محاکمه‌ی این تبهکاران در جاهایی که دستگیر شده‌اند می‌باشند و در مقابل خانواده‌ی این تبهکاران خواهان ارجاع فرزندانشان به کشور خود و محاکمه در فرانسه هستند.