مجلس عوام کانادا پایان مذاکرات با ایران را تصویب کرد

در حالیکه سران رژیم ایران و برخی سران اروپای در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای هستند، مجلس عوام کانادا با اکثریت آرا خواستار توقف مذاکره با ایران جهت از سرگیری مناسبات دیپلماتیک شد و سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های ترویستی خود قرار داد.

در حالیکە سران رژیم ایران و برخی سران اروپای در تلاش برای حفظ توافق هستەای هستند، مجلس عوام کانادا با اکثریت آرا خواستار توقف مذاکره با ایران جهت از سرگیری مناسبات دیپلماتیک شد و سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های ترویستی خود قرار داد.

 

روز گذشتە مجلس عوام کانادا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن باید مذاکره با ایران برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک پایان یابد. این کشور همچنین سپاه پاسداران را به فهرست گروه‌های تروریستی خود اضافە کرد.

 

رای‌گیری برای این طرح در پارلمان کانادا نخست با قیام نمایندگان محافظه‌کار مورد تایید قرار گرفت و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز نخستین نماینده حزب لیبرال بود که با قیام خود از این طرح پشتیبانی کرد.

 

ارین اوتول، نماینده حزب محافظه‌کار، پس از رای‌گیری، محکومیت رژیم ایران و قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را یک رای‌گیری تاریخی عنوان کرد.

 

در این طرح همچنین ضمن انتقاد از اظهارات علی خامنه‌ای در مورد کشتار یهودیان، خواستار آزادی تمامی شهروندان کانادایی محبوس در زندان‌های ایران شدە است.

 

تصویب این طرح در کانادا در حالیست کە حسن روحانی رییس جمهور ایران روز گذشتە طی تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسویی خود خواستار راه حل‌های عملی و ملموس این کشور برای نجات توافق اتمی با برجام شدە بود.

 

به گزارش رویترز، دفتر مکرون اعلام کرده، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با روحانی تأکید کردە که کشورش در صورتی بە برجام متعهد باقی خواهد ماند کە تهران به تعهداتش بە برجام پایبند باشد.

 

از سوی دیگر روز گذشتە فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت پایبندی به توافق اتمی با ایران تأکید کرد.

 

او با اعلام آنکە کشورش مصمم بە نجات توافق هستەای است، از برجام بە عنوان وسیلەای کە جهان را امن‌تر می‌کند و به ایران شانس پیشرفت اقتصادی می‌دهد نام برد و گفت، ما اجازه نداریم آن را به خطر بیاندازیم.

 

موگرینی خاطرنشان کرد، اتحادیه اروپا همراه با همه اعضای خود و دیگر شرکا "قدرت و ابزار" لازم برای جلوگیری از نابود شدن این توافق را دارد. او لغو برجام را فاجعه خواند و گفت، تهران تا کنون به این توافق پایبند مانده است. اما حالا باز هم این خطر وجود دارد که ایران برای رسیدن به بمب اتمی تلاش کند و این می‌تواند جریانی را آغاز کند که به اشاعه سلاح‌های هسته‌ای دامن می‌زند.

 

موگرینی با اشارە بە آنکە توافق هستەای با ایران به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب و به قطعنامه تبدیل شدە و آمریکا نیز در آن زمان به برجام رأی دادە است گفت، وقتی این توافق از سوی یک کشور به صورت یک‌جانبه طرد شود این می‌تواند خطرناک باشد. زیرا این اقدام اعتبار دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی را از بین می‌برد.

 

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز ۲۲ اردیبهشت خروج آمریکا از برجام را بە صورت رسمی اعلام کرد.