مظلوم کوبانی: هیچگاه از تهدیدهای اردوغان دچار واهمه نمی‌شویم

فرماندهی کل نیروهای دمکراتیک سوریه، مظلوم کوبانی به تهدیدهای اردوغان واکنش نشان داد. کوبانی در این رابطه اظهار داشت که غیر از توافق ایجاد شده، آنها حتی یک قدم دیگر نیز برنخواهند داشت

   در قرارگاه مرکزی نیروهای سوریه دمکراتیک در شمال سوریه، با فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک مظلوم کوبانی گفتگویی صورت گرفت. در این نشست مظلوم کوبانی در رابطه با تهدیدهای رجب طیب اردوغان سخن گفت.

با دولت ترک، به طور غیر مستقیم گفتکو می‌کنیم
   مظلوم کوبانی در این گفتگو اظهار داشت؛ پروسه‌ای که در آغاز امسال شروع شده بود، همچنان ادامه داشته و این پروسه منحصر به چند ماه اخیر نیست. اما بعد از انکه تهدیدات ادامه یافتند، فرایند دیالوگ تسریع شد. ما ترکیه را تهدید نمی‌کنیم. دلیلی برای حمله موجود نیست. ما طرفدار توافق بوده و خواستار کشف و افشای حقایق بوده‌ایم.

   کوبانی در این گفتگو اظهار داشت؛ گفتگوهای ما با دولت ترک، مدت ٨ ماه است که به طور غیر مستقیم در جریان است. ایالات متحده امریکا میانجی این گفتگوهاست. آمریکاییها با مقامات ترک دیدار کرده و متعاقبا با ما دیدار نموده و نفطه نظرات ما را نیز به آنها انتقال می دهند. بعد از این دیدارها غیز مستقیم بود که این فرایند در جریان سه ماده اصلی، به توافق منجر گردید. بعد از این دیدارها، ٨ ماه هماهنگی لازمی را که از ان اطلاع دارید، انجام شدند. این هماهنگی ها از سوی آنکارا و ما مورد تصویب قرار گرفت و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.

   گامهای اجرایی این توافق در سه مرحله، اجرایی می شوند. در سطوح هوایی، زمینی و با مشارکت آمریکا، نیروها به گشتزنی دست می‌زنند. ما نیز در این راستا گامهایی را برداشتیم. از سوی ما مشکلی وجود ندارد. آمریکاییها اعلام نمودند که این فرایند فراتر از تصور آنان، وارد مرحله اجرا شده است. اگر این تفاهم‌نامه و توافق کاملا وارد مرحله اجرا شود، می تواند در زاستای منافع طرفین بوده و نگرانیهای تمامی طرفین را از میان بردارد. اما این نکته جالب توجه است که بعد از اجرایی شدن این توافقنامه، زبان اردوغان تغییر یافت. به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا چنین توافقی وجود ندارد. اخیرا و بعد از کنفرانس آستانه ۵ اظهار داشت که اگر با آمریکا توافقی ایجاد نشود، طی دو هفته دست به حمله می‌زند. طبق اطلاعات ما، خود وی این توافقنامه را پذیرفته و به مرحله اجرا نیزدرآمده است.

اردوغان دچار تنگنا شده است: گویا جنگ را به عنوان راه‌حلی برای خود می‌بیند
مظلوم کوبانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اردوغان در موقعیت بدی گیر کرده است، سیاست منطقه‌ای وی با بن‌بست مواجه شده است و از سوی دیگر، به آمریکا و روسیه نیز قول داده است. این وضعیت به مرحله‌ای رسیده است که دیگر قادر به مانور و حرکت در منطقه نیست. در رابطه با هماهنگی برای امنیت مرزی نیز روسیه اعلام کرده است که این مساله را با دیده مثبت می‌نگرد. اما از نگاه ما، اردوغان تلاش دارد روسیه، ایران و رژیم سوریه را با مخالفت مجدد با آن راضی نگاه دارد. اردوغان از سوی دیگر، واقعا در پی جنگ برآمده است، زیرا حاکمیت خود را به جنگ پیوند زده است. جنگی که در جنوب کوردستان در جریان است، برای تداوم حاکمیت وی کافی نبوده و از همین رو درصدد حمله به روژآوا نیز برامده است. حاکمیت وی به لرزه درآمده است و حزب وی نیر دچار انشغاب شده است، از همین رو جنگ را به عنوان راه چاره‌ای برای خود می‌نگرد. حتی اگر فردا نیز برای وی امکان پذیر باشد، به حمله دست می‌زند و ما در مقابل این تهدیدها، تمهیدات لازم را برای خود می‌اندیشیم.

​​​​​​​   مظلوم کوبانی در ادامه سخنان خود افزود: موضع اردوغان به این فرایند اسیب می‌رساند. آمریکاییها اینگونه تصور می‌کنند. ما نیز به تمامی طرفهای ذینفع اغلام کرده‌ایم که با تهدیداتی که متوجه ما هستند، با دستور و اعمال فشار، قدمی بر نمی‌داریم. ما مجبور نیستیم که با تهدیدهای شخصی، قدم برداریم. اگر توافق وجود داشته باشد، باید طرف مقابل نیز در این راستا گام برداشته و زبان خود را تغییر دهد.

توپ در زمین انکارا است
​​​​​​​   مظلوم کوبانی اعلام نمود: ما صریحا عمل کرده و پیامهایی را که به طور غیر مستقیم با ترکیه رد و بدل کرده‌ایم موجود می‌باشند. لازم است افکار عمومی از این مسئله اطلاع داشته باشد، غیر از مواردی که در رسانه‌ها اعلام نموده‌ایم، مطلب دیگری در جریان نیست. برای آنکه این مسئله از طریق دیالوگ به راه حلی دست یابد؛ نقشه راهی را تنظیم گردیم و بدین شیوه، هماهنگی لازم را انجام دادیم. این مسئله نیز از طرق ٣ گام ایجاد شده است: به عمق ۵ کیلومتر، در برخی از مناطق ٩ تا ١۴ کیلومتر؛ ما نیروهای خود، سلاحهای سنگین، تانک و توپهای خود را به عقب نشینی واداشتیم. در این مناطق امنیت مرزی از سوی نیروهای محلی و ساکنان منطقه تامین می‌گردد. نیز، گشتیهای مشترک حضور خواهند داشت. غیر از این موردی که لازم باشد، وجود ندارد. ما برای نشان دادن حسن نیت خود، این قدمها را برداشتیم و برداشتن گامی دیگر را در این راستا لازم نمی‌بینیم. اکنون توپ در زمین آنکارا است و باید آنها نیز قدمهای لازم را بردارند. باید خلق‌های شمال و شرق سوریه را متقاعد نمایند. ترکیه می‌خواهد وسعت این  منطقه را به عمق ٣٢ کیلومتر افرایش دهد و این کشور خود کنترل امنیتی مرز را بر عهده بگیرد. ما این امر را قبول نکرده‌ایم.

بیانیه‌های انان بسیار خطرناک بوده و ما هرگز آن را نمی‌پذیریم
​​​​​​​   مظلوم کوبانی در رابطه با بیانیه‌ها و سخنرانیهای اردوغان نیز گفت: این بیانیه‌ها دور از عقل و منطق بوده و بسیار خطرناک هستند. درصدد تجریه سوریه و تغییر بافت دموگرافیکی آن برآمده‌اند. بر این باور نیستم که هیچ کسی بتواند این مسئله را بپذیرد. همه ما می‌خواهیم پناهندگان را قبول کنیم در منطقه ما در بروی پناهندگان باز است. چه کسی از کدام منطقه آواره شده باشد، باید به همان منطقه خود باز گردد. بدین منظور نیز باید صلح برقرار گشته و آتش بس اعلام شود. اما نه بر مبنای خواسته‌های اردوغان. اردوغان به ٣ میلیون پناهنده اشاره می‌کند و از این شمار، صرفا ١٠ درصد از این پناهندگان متعلق به شمال سوریه هستند. تلاش دارد تا این عده را در منطقه ما جای دهد. می‌خواهد مسکن و کاشانه خلق‌های این منطقه را تحت کنترل خود دراورده به این پناهندگان مسکن بدهد. ساکنان این منطقه از حق برخورداری املاک و زمینهای خود برخوردارند. در منطقه ما یک وجب خاک خالی را نمی‌توان مشاهده کرد. تمامی این منطقه، منطقه‌ای کشاورزی است. این املاک متعلق به صاحبان آن می‌باشد. صاحبان این املاک مشخص می‌باشند. اما اردوغان می‌خواهد این منطقه را نیز مانند عفرین به اشغال خود درآورده و ساکنان آن را آواره نماید. و این به معنی تغییر بافت دموگرافیک بوده و مایه پذیرش نیست.

​​​​​​​   اردوغان در رابطه با عفرین نیز میگوید: ٣٠٠ هزار نفر به خانه‌های خود بازگشته‌اند. درست است؛ ٣٠٠ هزار نفر را از این منطقه آواره کرده و ٣٠٠ هزار نفر دیگر را به جای آنها نشانده است. ما این مسئله را قبول نمی‌کنیم. کسانی که در صفوف داعش جبهه النصره نبوده‌اند، می‌توانند باز گردند. و کسانی نیز که مرتکب جرم شده‌اند، باید محاکمه شوند. اردوغان تهدیدهای خود را تحت فشار ایران و روسیه انجام می‌دهد. این نیروهای خواهان آشفتگی در منطقه هستند. آنها می‌خواهند  که نیروهای رژیم سوریه در این مناطق استقرار یابند. اقداماتی را که در عفرین انجام دادند در اینجا نیز انجام دهند. آنها می‌خواهند که در مرزها به جنگ بپردازند. نیروهای ما را از دیرالزور و رقا خارج کرده و روسیه و ایران در این مناطق مستقر شوند. در این چارچوب با ترکیه به توافق رسیده‌اند.

"دیدارهای ما با روسیه و دمشق ادامه دارند"
​​​​​​​   مظلوم کوبانی، فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک در بخش پایانی سخنان خود گفت: دیدارهای آنها با روسیه و دمشق ادامه دارند. ما به موضع دشمنانه رژیم سوریه پاسخ دادیم. این تهدید به هیچ وجه در راستای منافع سوریه نیست. ما می‌خواهیم که مشکلات خودمان را با دمشق، از طریق دیالوگ حل نماییم. باید روسیه نیز در این رابطه کمک نماید، ما منتظر این مسئله هستیم.