مقامات ایران و ترکیه بر سر ادلب توافق کرده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه ایران، دیروز در نشست خبری خود یک بار دیگر مخالفت جمهوری اسلامی را با انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم فدرال کردستان اعلام کرد. او که بر موضع ایران مبنی بر حمایت از تمامیت سرزمینی عراق تاکید می‌کرد ...

سخنگوی وزارت خارجه ایران، دیروز در نشست خبری خود یک بار دیگر مخالفت جمهوری اسلامی را با انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم فدرال کردستان اعلام کرد. او که بر موضع ایران مبنی بر حمایت از تمامیت سرزمینی عراق تاکید می‌کرد گفته‌های مقامات اقلیم در واکنش به سخنان سرلشگر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و مداخله جویانه بودن این سخنان را رد کرد.

 

بهرام قاسمی درباره سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه در هفته گذشته و دیدار او با تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این کشور این سفر یک جهش و گام تکاملی در روند روابط بین تهران و آنکارا نامید و گفت و ایران این سفر را به فال نیک می‌گیرد.

 

روزنامه‌های ایران در روزهای گذشته از گفتگوی هیئت نظامی ایران متشکل از باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، رضایی فرمانده مرزبانی ناجا و جمعی از فرماندهان و مسئولان نظامی با مقامات ترکیه در چهار موضوع گزارش کردند.

 

بر اساس این گزارش‌ها این سفر با موافقت خامنه‌ای و در سه روز انجام گرفت و در آن دیدارهای مهمی با مقامات سیاسی - نظامی کشور ترکیه انجام شده است.

 

روزنامه‌های ایران محورهای اصلی مذاکره با مقامات ترکیه را همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، مبارزه با تروریسم در منطقه و تحولات سوریه، امنیت مرزی و مبارزه با اقدامات تروریستی در مرزهای ایران و گسترش همکاری‌های دفاعی دوطرف عنوان کرده‌اند.

 

دو طرف در این دیدارها تاکید و اعلام کردند که برگزاری همه پرسی استقال کردستان، چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز سلسله تنش‌ها و درگیری در کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر ایران و ترکیه خواهد شد و به همین دلیل این کار نباید صورت بگیرد.

 

این گزارش‌ها با تصریح اینکه مواضع اخیر اردوغان و نخست وزیرش، حاکی از آن است که ترکیه از مواضع پیشین خود درباره بشار اسد کوتاه آمده و این بستر مناسبی برای ایران است تا با مذاکرات سیاسی-دفاعی، این کشور را با طرح صلح در سوریه، همراه کند افزوده‌اند: توافق مهم ایران و ترکیه درباره سرنوشت استان ادلب در سوریه بود. توافقی که ارتش روسیه هم در اجرای آن نقش‌آفرین خواهد بود و اکنون کارشناسان سه کشور باید بر روی جزئیات کار کنند.

 

این طرح را سازمان اطلاعات ترکیه در مورد ادلب و عفرین تهیه کرده و در سفر هیئت این سازمان در اواسط ماه جولای به تهران، به مقامات ایران ارائه شده است.

 

ارتش ترکیه هم اکنون هفت هزار سرباز به همراه تانک و توپخانه در مناطق مرزی با عفرین متمرکز کرده و به نظر می‌رسد خود را برای پیشروی به درون خاک سوریه آماده می‌کند. اردوغان اعلام کرده که به هر قیمتی نخواهد گذشت کشوری کرد در شمال سوریه تاسیس شود و هر لحظه امکان حمله وجود دارد.

 

حمله ترکیه به کردها شمال سوریه می‌تواند تاثیرات سنگینی در جنگ داخلی سوریه بگذارد. سازمان‌های حقوق بشری در این باره اعلام کرده‌اند که چنین حمله‌ای به جابجایی بزرگ گروه‌های قومی در منطقه منجر ‌می‌شود. این حمله همچنین می‌تواند به شدت بر حمله به رقا برای نابودی داعش تاثیر بگذارد و همچنین بر روابط آمریکا و ترکیه نیز تاثیری منفی داشته باشد.

 

جدای از موضوعات سوریه، باقری در این دیدار مسئله هماهنگی با کشور ترکیه برای مبارزه مشترک با حزب حیات آزاد کردستان را هم مطرح کرده است و از آنجایی که مرزهای شمال غرب ایران در اختیار نیروی تحت امر پاکپور است، هماهنگی رو در روی او با مقامات ترکیه حکایت‌های از طرح‌هایی مشترک در این زمینه دارد. انسداد مرزی و دیوارکشی‌های کشور ترکیه در مرزهای مشترک با ایران بخشی از این طرح است.

 

رسانه‌های داخلی گفته‌اند که این طرح جزئیات زیادی دارد اما این جزئیات محرمانه مانده‌اند. اعزام ناوگروه‌هایی نظامی به کشورهای یکدیگر و اعزام ناظر به رزمایش‌های نظامی نیز از دیگر توافقات ایران و ترکیه در این سفر بوده است.