نخست‌وزیر عراق لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد

​​​​​​​عادل عبدالهمدی نخست‌وزیر عراق اسامی ‌‌هشت وزیر پیشنهادی خود را به مجلس این کشور فرستاد. مجلس نمایندگان عراق امروز در جلسه‌ای به بررسی وزاری پیشنهادی عبدالمهدی می‌پردازد. از سوی دیگر مقتدا صدر با اسامی مورد نظر عبدالمهدی مخالفت کرده است

مجلس نمایندگان عراق امروز برای بررسی صلاحیت هشت وزیر پیشنهادی عادل عبدالهمدی در کابینه تازه حکومت عراق به شور می‌نشیند.

 

اسامی معرفی شده نخست‌وزیر برای احراز هشت وزارتخانه عبارتند از:

فالح فیصل فیاض- وزیر کشور

فیصل الجربا- وزیر دفاع

قصی عبدالوهات سهیل- وزیر آموزش عالی

صبا الدلیمی- وزیر آموزش و پرورش

عبدالامیر غالب حمدانی- وزیر فرهنگ

حنا امانوس جرجیس- وزیر مهاجرت و پناهندگان

نوری ناطق الدلیمی – وزیر برنامه‌ریزی

دارا نورالدین- وزیر دادگستری

 

هشدار اتحادیه‌ میهنی: تلاشهایی برای حذف ما از دولت جدید عراق در جریان است

فراکسیون اتحادیه‌ میهنی کردستان در مجلس عراق نسبت به‌ قرار نگرفتن نام خالد شوانی نامزد این حزب در لیست اسامی پیشنهادی نخست‌وزیر هشدار داد.

 

فراکسیون نمایندگان ی.ن.ک در مجلس عراق نسبت به آنچه تلاش برای حذف این حزب در دولت جدید خواند، هشدار داد. در بیانیه فراکسیون نمایندگان ی.ن.ک آمده است که "بر خواست خود برای مشارکت در تکمیل هر چه‌ سریعتر دولت جدید عراق تاکید داریم، اما بر اساس اطلاعاتی که‌ به‌ دست ما رسیده‌ است، تلاش‌هایی برای دور ساختن اتحادیه‌ میهنی از حضور در دولت جدید در جریان است."

 

نمایندگان ی.ن.ک در مجلس عراق در بیانیه خود افزوده‌اند:"بر اساس استحقاق انتخاباتی و شمار کرسی های پارلمانی، حضور در دولت را حق خود می‌دانیم و این سهم بیش از تصدی منصب وزارت دادگستری است."

 

فراکسیون ی.ن.ک از عادل عبدالمهدی خواسته تا بنا به‌ نتایج انتخاباتی، سهم این حزب در دولت جدید را ادا کند.

 

شایان ذکر است که ی.ن.ک خواستار تصدی وزارت دادگستری عراق بر اساس سهم خود از دولت جدید است، اما در لیست نامزدهای معرفی شده‌ نام نامزد این حزب دیده نمی‌شود.

 

فراکسیون نمایندگان ی.ن.ک اعلام کرده‌اند که درصورتی که سمت وزارت به آنان واگذار نشود از ائتلاف نمایندگان کرد در بغداد خارج می‌شوند و این امر عواقب سنگینی را بدنبال خواهد داشت.

 

خارج کردن نامزد ی.ن.ک از لیست پیشنهادی وزرای عبدالمهدی پس از مسافرت مسعود بارزانی رییس پ.د.ک به بغداد و گفتگو با جریان‌های سیاسی روی داده است.

 

از سوی دیگر مقتدی صدر روحانی شیعه و رهبر ائتلاف سائرون که بیشترین کرسی‌های مجلس را در اختیار دارد با معرفی فلاح فیصل فیاض بر وزارت کشور مخالفت کرده است.