وزیر خارجه سوییس خواهان توقف فروش اسلحه به ترکیه است

دیدیر بوک وزیر امور خارجه سوییس خواستار توقف فروش اسلحه به کشورهایی شد که در آنها جنگ در جریان است

دیدیر بوک وزیر امور خارجه سوییس خواستار توقف فروش اسلحه به کشورهایی شد که در آنها جنگ در جریان است

 

دیدیر بوک شش ماه پیش از وزارت خارجه سوییس استعفا کرد. نامبرده در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه آر.تی.اس این کشور اعلام کرد که دولت سوییس لازم است به مناطقی که جنگ در آنها جریان دارد اسلحه نفروشد.

 

او در ادامه بدون اشاره به نام کشورها گفت که برخی از دولت‌هایی که به آنان اسلحه فروخته می‌شود یا مستقیما در داخل و یا در خارج از مرزهای خود در جنگ هستند و خاطرنشان کرد:"به نظر من لازم است که دیگر اسلحه‌ای به کشورهایی که در جنگ در آنها جریان دارد فروخته نشود، یا اینکه درخواست خرید اسلحه از کشورهای که در حین جنگ هستند پذیرفته نشود و در این رابطه شفاف عمل شود."

 

مسئول امور اقتصادی دولت سوییس چند ماه پیش در گزارشی اعلام کرده بود که میزان فروش اسلحه سوییس در سال ٢٠١٧ نسبت به سال قبل به کشورهای دیگر ٨ درصد افزایش یافته است و تنها در سال گذشته ۴۴۶ میلیون و ٨١٣ هزار و ٩٣۴ فرانک اسلحه و مهمات نظامی به ۶۴ کشور دنیا فروخته است.

 

نباید اسلحه به ترکیه فروخت

با وجود فشارهای جناحهای دمکراسی‌خواه سوییس و درخواست توقف فروش اسلحه به ترکیه، اما دولت این کشور تنها در سال گذشته میلادی ۶۴٠ هزار فرانک اسلحه به رژیم ترکیه فروخت.

 

از سوی دیگر ٢٢ نماینده مجلس سوییس چند روز پیش خواهان توقف فروش اسلحه به ترکیه شدند، زیرا هم در داخل و هم در خارج از مرزها به جنگ با کردها می‌پردازد.