پرونده "رضا ضراب" پای دولت اردوغان را به مسئله حقوقی نقض تحریمها علیه ایران باز کرده است

بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته (٢٧ نوامبر- ۶ آذر) گفته است که آمریکا از ضراب می‌خواهد تا اتهامات در خصوص ترکیه را بپذیرد.

بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته (٢٧ نوامبر- ۶ آذر) گفته است که آمریکا از ضراب می‌خواهد تا اتهامات در خصوص ترکیه را بپذیرد.

 

بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه دادستانی آمریکا را بر اعمال فشار بر رضا ضراب متهم نمود و مدعی شده است که ''این پرونده مبنای حقوقی ندارد''.

 

به نقل از رویترز، بوزداغ افزوده است: آمریکایی‌ها ضراب را به عمل تلافی‌جویانه تهدید کرده‌اند تا همه‌ی اتهامات را بپذیرد.

 

پیشتر طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تلاشهای فراوانی را بمنظور آزادی ضراب انجام داد اما به نتیجه نرسید. همچنین چاوش‌اوغلو وزیر خارجه‌ی ترکیه نیز رضا ضراب را بعنوان گروگانی در دست آمریکایی‌ها نامیده بود تا بدینوسیله بر ترکیه اعمال فشار نمایند.

 

 دولت آمریکا رضا ضراب تاجر ایرانی تبار ترکیه‌ای را به اتهام دور زدن تحریمهای مربوط به برنامه‌های اتمی ایران با همکاری مقامات بلند پایه‌ی ترکیه در ماه مارس ٢٠١۶ در میامی دستگیر نموده است

 

'محمد ظفر چاغلایان' وزیر سابق اقتصاد، 'سلیمان اصلان' مدیر سابق هالک بانک ترکیه و همچنین 'بابک زنجانی' دیگر تاجر ایرانی از جمله متهمان دیگر این پرونده می‌باشند.

 

به نقل از ان.بی.سی طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پیشنهای بالغ بر ١۵ میلیون دلار به مایکل فلاین یکی از مشاوران سابق ترامپ نموده است تا در قبال آن پرونده رضا ضراب مختومه اعلام شود و زمینه بازگرداندن فتح‌الله گولن هم فراهم شود. این مشاور چندی پیش به دلیل مبهمی از سمت خود برکنار و سپس روابط وی با دولت ترکیه افشا گردیدند.  

 

موضوع  این پرونده مقامات ترکیه را به کلی نگران کرده و به یکی از دغدغه های اصلی در روابط دیپلماتیک این کشور تبدیل شده است. گفته می‌شود که اردوغان و حزب وی در جریان تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه رژیم ایران برخلاف مقررات بین‌المللی در تجارت با ایران شریک شده‌اند.