"پژاک تاثیرگذارترین نیروی مبارز و مخالفی است که دارای جایگزین دمکراتیک در ایران است"

   باران بریتان عضو مجلس حزب حیات آزاد کردستان-پژاک، در هشتمین سالروز حماسه‌ی قندیل یاد شهدای حماسه‌ی قندیل را گرامی و لایه‌های جنگ میان پژاک و رژیم استبدادی ایران را مورد بررسی قرار داد

   در برنامه‌ی این هفته‌ی خط سوم از شبکه‌ی آرین تیوی عضو مجلس حزب حیات آزاد کردستان-پژاک اظهار نمود:"پژاک تنها نیروی انقلابی است که از لحاظ سیاسی، نظامی و فرهنگی در عمق استراتژیک رژیم استعمارگر اسلامی ایران حضور و فعالیت انقلابی دارد. پژاک در آمادگی تمام و کمال قرار دارد و با قاطعیت تمام در صحنه‌ی سیاسی ایران حضور داشته و دارد”.

   عضو مجلس پژاک به دلایل پیروزی پژاک در حماسه‌ی قندیل پرداخت و خاطر نشان ساخت:"دیدگاه رژیم استبدادی ایران در مقابل پژاک متأثر از نگاه و جنگی که با احزاب کردی در اوایل دهه‌ی ۶۰ بود. سپاه هیچ انتظار نداشت که با یک جنگ تمام عیار گریلایی روبرو شود. نیروهای نظامی رژیم که دارای آرایش نظامی کاملا جبهه‌ای بودند، قدرت مقابله با نیروهای چریکی که حضوری نامرئی و نامحسوس دارند و به شکل نامتقارن می‌جنگند را نداشتند. فلسفه و پارادایم، اراده، باور و ایمان رمز موفقیت نیروهای گریلایی است”.

   وی در رابطه با دست‌آورد حماسه‌ی قندیل برای خلق کرد افزود:"حماسه‌ی قندیل اعتماد به نفس فراوانی برای خلق کرد را پدید آورد تا در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حضوری فعالانه‌تر داشته باشد. حماسه‌ی قندیل نشان داد که با اتکا به نیروی وجودی خود می‌توان زیستی شرافت‌مندانه و اخلاقی و سیاسی را در خاورمیانه رقم زد".

شهدای حماسه‌‌ی قندیل از سمبل بارز انقلاب و قیام یعنی قندیل محافظت کردند
   بریتان به تجربیات پژاک از جنگ قندیل اشاره نمود و گفت:"شهدای حماسه‌‌ی قندیل از سمبل بارز انقلاب و قیام یعنی قندیل محافظت کردند. تمام هدف رژیم استعمارگر ایران فتح قندیل بود. زیرا قندیل در طول ۱۰۰ سال اخیر برای خلق کرد و حتی برای پژاک نیز مرکز مقدس و استراتژیکی بوده است. مسئله‌ی خلق کرد برای رژیم استبدادی ایران در هر چهار بخش کردستان مهم می‌باشد و حمله به قندیل نیز در همین چارچوب شکل گرفت. برخلاف بسیاری از دیدگاه‌های واگرایانه‌ی نیروهای کرد که بسیار ازهم گسیخته مسئله‌ی کرد را تجزیه‌ و تحلیل می‌کنند، دیدگاه و عملکرد استعمارگران کردستان کاملا منسجم و همپوشان با یکدیگر در هر چهار بخش کردستان می‌باشد. دیدگاه و عملکرد آنان دشمنانه و در راستای چاره‌یابی مسئله‌ی کرد نیست. هر حزبی که خواهان تغییر و تحول در هر بخشی از کردستان باشد، بدون پشتیبانی بخش‌های دیگر کردستان به هیچ وجه قادر به این امر نخواهد بود و این خود بزرگترین تجربه برای پژاک بود".

   باران بریتان در رابطه با درس‌های که رژیم استبدادی ایران از جنگ قندیل آموخت، گفت:"با نیروی نظامی و نیروی قهرآمیز، با توپ و تفنگ و با سرنیزه هیچ دولتی از جمله رژیم استبدادی ایران قادر نخواهد بود صورت مسئله‌ی کرد را پاک کند. رژیم استبدادی ایران به این نتیجه رسید که مسئله‌ی کرد با اقدامات نظامی از میان برداشته نمی‌شود و به هیچ‌وجه به این شکل قابل حل نیست".

   بریتان در ادامه افزود:"در طی ۸ سال اخیر تغییر و تحولات زیادی رخ داده است. خلق کرد نیز با توجه به تجربیات ۸ سال اخیر باید در تحولات سیاسی دارای خوانش درست و سریعی داشته باشد. خلق کرد با رویکرد و نظرگاهی منسجم می‌تواند از فرصت‌های زرین استفاده نماید. بهترین رویکرد می‌تواند در چارجوب انسجام و وحدت ملی قابل تعریف گردد".

   بریتان در پایان برنامه به آمادگی پژاک اشاره و تسریح کرد:"پژاک تاثیرگذارترین نیروی مبارز و مخالفی است که دارای جایگزین دمکراتیک در ایران است. پژاک تنها نیروی انقلابی است که از لحاظ سیاسی، نظامی و فرهنگی در عمق استراتژیک رژیم استعمارگر اسلامی ایران حضور و فعالیت انقلابی دارد. این سه گزینه به صورت همزمان در هیچ‌یک از اپوزسیون‌های مخالف رژیم استعمارگر ایران وجود ندارد. پژاک در آمادگی تمام و کمال قرار دارد و با قاطعیت تمام در صحنه‌ی سیاسی ایران حضور داشته و دارد".