چه بر سر ۴۴ میلیون یورو اهدایی به شنگال و موصل آمد؟

آشکار شد که دولت آلمان برای مناطقی که در عراق از چنگ داعش آزاد شده‌اند، مبلغ ۲۲۵ میلیون یورو ارسال نموده است

آشکار شد که دولت آلمان برای مناطقی که در عراق از چنگ داعش آزاد شده‌اند، مبلغ ۲۲۵ میلیون یورو ارسال نموده است

 

"هیلین اورم سومر" نمایندەی فراکسیون حزب چپ آلمان، سوالاتی را از دولت فدرال مطرح نمود و در پاسخ دولت فدرال اعلام کرد کە از مجموع ۲۲۵ میلیون یورو، ۴۴میلیون یورو بە شنگال و موصل اختصاص و فرستادە شدە است.

 

عضو حزب چپ و نمایندەی مجلس فدرال در ١٢ دسامبر/۲۱ آذرماە طی مطرح نمودن سوالاتی از حکومت فدرال، خواستار آشکار نمودن چگونگی همکاری آلمان برای مناطق آزاد شدە از دست داعش در عراق شد.

 

سومر خواست تا برنامە و پروژەهای دولت آلمان کە برای عراق و جنوب کردستان تدارک دیدە است، بصورت وسیعتری آشکار گردد. وزارت توسعە و همکاری اقتصادی به نمایندگی از حکومت فدرال، ، ۳۰ آذرماە در پاسخ بە این پارلمانتار چنین جواب داد: از سال ۲۰۱۵ بە بعد جهت توسعەی اقتصادی مناطقی در عراق کە از چنگ داعش آزاد شدەاند، بطور کلی مبلغ ۲۲۵ میلیون یورو را ارسال نمودەایم.

 

اعلام شد کە ۱٨۰میلیون یورو برای پروژەی آبادانی سازمان ملل و ۴۴میلیون یورو نیز برای موصل و شنگال فرستادە شدە است. ولی وزارت بە اینکە این مبلغ برای کدامین پروژە خرج شدە است، اشارەای ننمودە است.

 

وزارت تنها گفتە کە در شرق موصل برای ساخت مدرسە، خدمات روانپزشکی ـ اجتماعی کودکان، الکتریک (برق) و تهیەی آب برای آنانکە بە موصل باز گشتەاند، خرج شدە است. جای تامل دارد کە از شنگال هیچ بحثی بەمیان نیاوردە است.

 

هیلین سومر، پاسخ وزارت را ارزیابی نمود و گفت: "همکاری‌های مادی حکومت جای خرسندی است ولی باید تحقیق کند کە آیا کمک‌ها بە آنجا رسیدەاند یا خیر." سومر همچنین خواست تا کمک‌هایی کە آلمان فرستادە است بصورت عادلانە بە نیازمندان برسد.

 

این نمایندەی مجلس فدرال با اشارە بە گزارش "ترانسپارنسی اینترناسیونال" در مورد فساد در دستگاههای حکومتی عراق گفت: بنا بە اطلاعات منتشر شدە از لحاظ فساد، حکومت عراق در میان ۱۷۷ کشور جهان، رتبەی ۱۶۶ را بە خود اختصاص دادە است و این خود دلیلی است برای اینکە در مورد کمک‌های ارسالی بە آن مناطق تحقیق شود.