چهار هزار روستای استان فارس خالی از سکنه شده‌اند

مدیر کل دفتر روستایی استان فارس در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی از تخلیه نیمی از روستاهای این استان به دلیل خشکسالی و نبود آب خبر داده است

مدیر کل دفتر روستایی استان فارس در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی از تخلیه نیمی از روستاهای این استان به دلیل خشکسالی و نبود آب خبر داده است

 

بحران آب و خشکسالی ایران را در آستانه بحران گسترده قرار داده است.

 

بر اساس گزارشی که چند روز پیش از سوی تلویزیون دولتی ایران پخش شد استان فارس یکی از استان‌هایی است که با کاهش شدید حجم بارندگی در بحران خشکسالی گرفتار شده است. میزان بارش در این استان نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد کاهش یافته است.

 

کمال پاک‌فطرت، مدیرکل دفتر روستایی استان فارس، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که چهار هزار از هشت هزار روستای این استان به دلیل نبود آب خالی از سکنه شده است.

 

از سوی دیگر محدثه همتی، مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان فارس هم از خشکی کامل تالاب‌های استان از جمله "بختگان"،" کمجان"،" کافتر" و "طشک" سخن به میان آورده است. به گفته وی این موضوع سبب تغییر و از بین رفتن تنوع زیستی منطقه، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری شده است.

 

بنابر گفته‌های نامبرده هر سه دریاچه "مهارلو"، "هیرم" و "هرم" به ترتیب ۵٠، ٣٠ و ٣۵ درصد آب دارند.

 

به گفته مسئولان ایرانی از ۶۰٩ دشت کشور، ۳۵۵ دشت "بی‌آب" شده‌اند و بحران خشکسالی اعتراض‌هایی در استان‌های اصفهان، خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری را به دنبال داشته است.

 

آنچه که از آن به عنوان خشکسالی نام برده می‌شود ثمره سیاست‌‌های غلط و سوءمدیریت دولت است و عوارض خطرناک خود را روزانه بروز می‌دهد. وعده‌های مسئولان جمهوری اسلامی برای چارە‌یابی تنها در سطح سخن باقی مانده است.