کاراییلان: این جنگ آینده خلق‌ها را رقم می‌زند (١)

مراد کاراییلان اعلام کرد که جنبش آزادیخواهی کوردستان در ٣۶مین سالگرد کارزار ١۵ آگوست در مرحله‌ای سرنوشت‌ساز قرار دارد و افزود:"جنگی تاریخی در کوردستان جریان دارد که آینده خلق کورد و خلق‌های منطقه را تعیین می‌کند."

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) در برنامه ویژه «سترک تی‌وی» شرکت کرد. متن فارسی این گفتوگو در دو بخش منتشر می‌شود.

کاراییلان در آغاز سخنان خود ٣۶مین سالروز کارزار ١۵ آگوست را به خلق کورد، خلق‌های خاورمیانه، جنگاوران راه آزادی و فعالان شادباش گفت و افزود:"در سال ٣٧ کارزار ١۵ آگوست برای همه آنان آرزوی موفقیت دارم. کارزار ١۵ آگوست جایگاه ویژه‌ای در تاریخ خلق کورد و مبارزه آزادیخواهی دارد. ١۵ آگوست سرآغاز تازه‌ای است. گامی بزرگ برای اعلام موجودیت خلق کورد و مبارزه آزادیخواهی آن است. با رنج‌های فراوان رهبر آپو و شهیدان به این مبارزه معنی بخشیده و از آن صیانت به عمل آوردند. به این مناسبت به نمایندگی از گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان عید رستاخیز ١۵ آگوست را به رهبر آپو تبریک می‌گویم. ما یکبار دیگر پایبندی خود را به ایشان اعلام می‌داریم و درود و احترام خویش را به ایشان پیشکش می‌کنیم. یاد و خاطره تمامی شهیدان انقلاب کوردستان در نمود فرمانده بزرگ رفیق عگید (ماحصوم کورکماز) را زنده نگه می‌داریم و در حضور آنان سر تعظیم خم می‌کنیم. پیمانی که با آنان بسته‌ایم را تجدید می‌کنیم و اعلام می‌داریم که اسلحه‌ آنان را بر زمین نخواهیم گذاشت، مبارزه به پیروزی دست می‌یابد.

همچنین در سالروز شهادت مام زکی شنگالی و آتاکان ماهر بسر می‌بریم. با گرامیداشت یاد و خاطره آنان به تمامی شهیدان سال‌های اخیر ادای احترام می‌کنیم و پایبندی به تداوم مبارزه را مورد تأکید قرار می‌دهیم."

مراد کاراییلان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که نیروهای گریلای جنبش آزادیخواهی کوردستان بر مبنای خطمشی ١۵ آگوست به مبارزات خود ادامه می‌دهند و افزود که آنچه در هفتانین روی می‌دهد توجه همگان را به خود جلب کرده و نتاجی مهمی را به همراه آورده است.

'دشمن تمامی توان خود را بر هفتانین متمرکز کرده است'

مراد کاراییلان خاطرنشان کرد که دولت اشغالگر ترک تمامی توان خود را بر جنگ هفتانین معطوف کرده است و افزود:"پیروزی‌های گریلا در میان خلق و رسانه‌ها بازتاب می‌یابد. دشمن هم شاهد این واقعیت است. به همین سبب تمامی توانایی تکنیک، استخبارات و نیروی نظامی خود را بر این منطقه متمرکز کرده است. اینگونه خواستار دستیابی به نتیجه هستند، گریلاها را از این منطقه خارج کنند، اما توان چنین کاری را ندارند. به عنوان مثال در پیربولا؛ خواستند وارد پیربولا شوند اما نتوانستند از آن خارج شوند. بدون شک نمی‌خواهم در مورد توان نیروهای گریلا مبالغه کنم و دشمن را ضعیف نشان دهم. اما واقعیت جنگ این است و جنگی که در ٨ آگوست روی داد این واقعیت را بیش از همیشه نشان داد. اگر راه و رویکرد جنگ به شیوه صحیح به اجرا درآید، در برابر تکنولوژی اراده انسان درست مورد ارزیابی قرار گیرد، در آنصورت می‌توان علیه دشمن جنگیده و به پیروزی دست یافت. آنچه شاهد بودیم این واقعیت را به اثبات رساند.

'ما منتظر گرمتر شدن جنگ هفتانین هستیم'

بدون شک دشمن هم درصدد دستیابی به نتیجه است، امروز پیربولا را بشدت بمباران کردند. زیرا در آنجا تلفات بسیاری داشتند، خلوصی آکار همراه چند ژنرال و فرمانده‌های عالی‌رتبه به این منطقه رفتند. خواستند به سربازانشان روحیه دهند. البته شاید هم درصدد تغییر نقشه‌ی خود باشند. احتمالا حملات تکنیکی خود را افزایش دهند. شاید «نیروهای ویژه» خود را به منطقه اعزام کنند. خلاصه اینکه ما منتظر گرمتر شدن جنگ در هفتانین هستیم."

'کاستی‌ها را از میان برداریم، هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل گریلا ایستادگی کند'

مراد کاراییلان خاطرنشان کرد که گریلاهای حاضر در جنگ هفتانین نیروهایی کارامد هستند و افزود:"بدون گمان نتایج این مبارزه را خواهیم دید، اما برای این مرحله نمی‌توانم رفقای هفتانین به هیچ ضعفی ندارند. نه. رفقا تا اندازه‌ای ملزومات گریلای مدرن را به جای می‌آورند، کاستی‌هایی هم وجود دارند و ما اکنون روی آنها کار می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که اگر رفقا این کاستی‌ها را رفع کنند هیچ نیروی یارای مقابله با نیروی گریلا را نخواهد داشت. این یک واقعیت است. یعنی استفاده از منطقه به شیو‌ه‌ای نیرومندانه، شیو‌ه صحیح آمد و رفت و ابتکار در عمل می‌تواند گریلا را به نیرویی شکست‌ناپذیر و پیروزی آفرین مبدل کند."

'سندرم هفتانین برای دشمن آغاز شده است'

مراد کاراییلان، فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با اشاره به وضعیت نظامیان ترک در منطقه گفت:"همچنانکه پیش از این به سندرم نصیبین مبتلا شدند امروز سندرم هفتانین دامن آن‌ها را گرفته است. برخی از سربازان ترکیه انگشت‌های خود و برخی هم دست خود را می‌شکنند تا از هفتانین خارج شوند. ترس وجود آن‌ها را فراگرفته است. فرمانده‌‌های ترک به سربازانشان وعده می‌دهند که امروز یا فردا به این کار پایان می‌دهند. امروز و فردای آنان به دو ماه کشید. هر روز جنگ است و هر روز کشته می‌دهند. حتی نمی‌توانند نیازهای روزانه سربازان و مزدورانشان را تأمین کنند. این وضعیت واقعی نظامیان ترکیه در هفتانین است؛ آنها در بلندای ارتفاعات جای گرفته‌اند اما انجا آبی برای نوشیدن ندارند. آنها هم جرأت می‌کنند برای آب به پایین بیایند. به همین سبب آب را با هلی‌کوپتر از باکور برای آنان می‌آورند. گریلاها هم گاه و بیگاه هلی‌کوپترها را هدف حمله قرار داده و آنها را مجبور به عقب‌نشینی می‌کنند. مجبور ریسک کنند تا به سربازانشان آب برسانند. به عنوان مثال در جنگی که از آن سخن گفتیم به دو هلی‌کوپتر ضربه وارد شد. بدون شک تاکنون به هلیکوپترهای بسیاری ضربه وارد شده است. هلی‌کوپترهای صدمه دیده را در نزدیکترین محل به زمین می‌نشانند تا سقوط نکند. شاید همچون یک راه حل مانع سقوط بالگردهایشان شوند اما نتیجه این است که هلی‌کوپترها متحمل ضربه شده و حتی تعدادی از سرنشینانشان کشته می‌شوند. خلاصه به دلیل اینکه نمی‌توانند همیشه با هلی‌کوپتر به سربازانشان آب برسانند جیره روزانه آب برای هر سرباز ١.۵ لیتر است. بدون شک این مقدار آب در هوای گرم برای انسان کفایت نمی‌کند، در تغذیه هم دچار مشکل هستند. در بسیاری از مناطق با بحران غذا برای سربازانشان روبرو هستند. بسیاری از آنان استعفا کرده‌اند، همچنین خبرهایی در مورد تنش میان سربازان و جاش‌ها دریافت کرده‌ایم."

'باید برای هر حمله‌ای آماده بود'

مراد کاراییلان خاطرنشان کرد که به رغم اطلاعات مذکور اما نباید نیروهای گریلا با سهل‌انگاری عمل کنند، نباید دشمن را نادیده گیرند. واقعیت این است که جنگی در جریان است.

مراد کاراییلان افزود:"دشمن دچار هزیمت شده است. به پایان راه رسیده است. خلوصی آکار را دیدید که آمده و گویا در نظر دارد نیروهایش را تغییر دهد. قصد داشت خود به از منطقه بازدید کند. آمد و دید. شاید به تغییراتی دست زنند. اما گریلاها هم بر این مبنا تدابیری را به اجرا می‌گذارند. لازم است نیروهای گریلا برای هر حمله‌ای از سوی دشمن آماده باشد. از اینرو ما با جدیت عمل می‌کنیم. ما اینگونه می‌خواهیم به نتیجه دست یابیم. رفتار ما نه به صورت کوتاه مدت بلکه به صورت درازمدت خواهد بود. ما تنها تاکتیکی عمل نمی‌کنیم بلکه به شیوه‌ای استراتژیک عمل خواهیم کرد. اگر اینچنین رفتار کنیم به نتایج بزرگی دست خواهیم یافت و در این جنگ پیروزی با ماست."