کاراییلان: هیچ کس در دام نیفتد

کاراییلان خاطرنشان ساخت که لازم است همه حمله جدید دولت ترک را درک کنند و در دام استعمارگری دولت ترک نیفتند. هیچ کس نباید در این دام بیفتد، بدون هیچ تردیدی نقشه‌های آنان را نقش برآب می‌کنیم.

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با رادیو دنگ ولات سخن گفت. فرمانده کاراییلان در این گفتگو به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد عملیات فدایی زیلان (زینب کناچی) که در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶ در درسیم روی داد، با ادای احترام به یاد و خاطره زیلان اظهار داشت: زمانی که به تاریخ جنبشمان می‌نگریم، می‌بینیم که این جنبش با ظهور رهبر آپو در مسیر فدایی گام برداشته است. رفیق مظلوم دوغان این واقعیت را در زندان آمد با شعار مقاومت زندگی است، وارد عمل ساخت. رفیق زیلان با اقدام خود به وارث این روح تبدیل شد و آن را به یک مسیر تبدیل کرد. بر این اساس نیروهای ویژه تاسیس شدند و مسیر مبارزه فدایی ایجاد شد. به همین علت این اقدام شهید زیلان گام مهم تاریخی محسوب می‌شود. اقدام فدایی رفیق سما یوجه، رفیق گُلان (فیلیز یرلکایا) و مجموعه عملیاتهایی که بعد از آن روی دادند در چارچوب این روح فدایی قرار می‌گیرند.

کاراییلان با اشاره به نخستین سالگرد شهادت انقلابی گرانقدرمان، شهید هلمت، (دیار غریب) اظهار داشت: با گرامیداشت یاد و خاطره رفیق هلمت، تمامی شهدای انقلاب را گرامی داشته و بار دیگر بر پیمانی که با آنان بسته‌ایم تاکید می‌کنیم. رفیق هلمت در مبارزه ما نقش رهبری را برعهده داشت. عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان بود، همچنین عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک نیز بود. بدون گمان شهادت رفیق هلمت برای ما خسارتی سنگین است، جوانان کوردستان برای گرفتن انتقام هلمت ها فداکاری‌های بزرگی انجام داده‌اند و در این مبارزه قدم‌های استواری برداشته‌اند. بر این اساس فرایند حسابرسی همچنان ادامه دارد.

کاراییلان با اشاره به سالگرد اعدام شیخ سعید و ۴۷ نفر از رفقای وی، در نودوپنجمین سال از گذشت این رویداد، نسبت به شیخ سعید و تمامی شهدای کوردستان ادای دین نمود و اظهار داشت که مبارزه آزادی کوردستان در بالاترین سطح خود انتقام خود شهدا را می‌گیرد.

حمله ۱۵ ژوئن کاملا خنثی شده است و به اهداف خود دست نیافته است

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با اشاره به حملات هوایی ۱۵ ژوئن به شنگال، مخمور و مناطق حفاظتی مدیا گفت: دشمن به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است. از نیروهای ما کسی به شهادت نرسید، در ابتدا اطلاعاتی از شنگال به ما نرسیده بود، اما اکنون از شنگال اطلاعاتی کسب کرده‌ایم. همانگونه که در رسانه‌ها  نیز آمده است، ۳ نفر از رزمندگان یگانهای مقاومتی شنگال (ی.ب.ش) زخمی شده‌اند، غیر از این هیچگونه تلفاتی به این نیروها وارد نیامده است. در مناطق دیگر نیز هیچ کس به شهادت نرسیده است. یعنی حملات دشمن در ۱۵ ژوئن کاملا خنثی شده و به اهداف خود دست نیافته است. کاراییلان در ادامه سخنان خود حملات گسترده به هفتانین را نیز مورد بحث قرار داده و اظهار داشت: در ۱۴ روز گذشته در هفتانین داستانی از قهرمانی نوشته شده است. مقاومت قهرمانانه عگید، مظلوم و ممیان-ها به این مقاومت بیش از هر زمان دیگری معنا داده است.

دشمن وارد هر منطقه‌ای شود هزینه‌های سنگینی را باید بپردازد

کاراییلان خاطرنشان ساخت که در هفتانین جنگ همچنان ادامه دارد. دشمن مناطقی را اشغال کرده است، می‌تواند برخی از مناطق را کنترل خود دربیاورد، اما نیروهای گریلا نیز در این مناطق حضور دارند. پیش از این، این موضوع را اعلام کرده بودیم: دشمن شاید بتواند مناطقی را به کنترل در بیاورد، اما با هزینه‌های گزاف می‌تواند. یعنی باید تلی از کشته بدهد تا بتواند منطقه‌ای را به کنترل در بیاورد و در صورتیکه دشمن در این مناطق بماند، باید همیشه کشته بدهد. گریلاهای کوردستان با شیوه‌های مستقلی که در پیش گرفته‌اند، اجازه نمی‌دهند که به آسانی در خاک کوردستان حضور داشته باشند. اجازه نمی‌دهند. نیروهای گریلا هیچگاه اجازه نمی‌دهند که خاک کوردستان به آسانی اشغال شود. در این چارچوب مقاومت گریلا در هفتانین همچنان ادامه دارد.

دشمن در نظر دارد در گام نخست منطقه حائل را ایجاد و بعدا تمامی جنوب کوردستان را اشغال کند

در رابطه با اهداف دولت ترک از حملات اشغالگرانه فرمانده کاراییلان تاکید کرد: بدون گمان هدف دشمن اشغال تمامی مناطقی است که در میثاق ملی آمده است. اما نخستین مرحله آن با ایجاد منطقه حائل عملی می‌شود. هدف از ایجاد منطقه حائل نیز تنها در حد فاصل خاکورک تا هفتانین نیست. بلکه همزمان علیه روژآوا نیز همان هدف را به پیش می‌برد. یعنی تلاش می‌شود تا از خاکورک تا عفرین منطقه حائل را ایجاد کند. اگر بتواند منطقه حائلی با این وسعت را ایجاد کند، بیشتر منطقه روژآوا و مناطق استراتژیک جنوب کوردستان را به اشغال در می‌آورند. کاملا آشکار است که بعد از آن تمامی جنوب کوردستان را نیز به کنترل خود در می‌آورند. یعنی هدف آنها اینست که در چارچوب این طرح حمله کنند. در این باره نیز تمامی ریسکهای آن را مورد توجه قرار داده‌اند، کشته‌های زیادی داده‌اند، اما آن را اعلام نمی‌کنند. هر بار اعلام می‌کنند که یک نفر کشته داده‌اند. مثلا اعلام می‌کنند که 'یک ستوان کشته شد'. بسیار خوب؛ این 'ستوان چگونه کشته شد؟ 'ستوان فرمانده یک نیرو است؛ یعنی این 'ستوان در ردیف نخست جنگ قرار داشت و کشته شد؟! آشکار است که نیروی این فرمانده به طور کامل نابود شده است، کشته شده است. یعنی آمار تلفات دشمن بسیار بالاست.

این جنگ، جنگی بین خلق‌های منطقه و اشغالگری شونیست ترک است

کاراییلان خاطرنشان ساخت که دولت اشغالگر ترک حملات خود را با حمایت نیروهای خارجی ادامه می‌دهد و در این باره اظهار داشت که: ما می‌خواهیم همه نسبت به واقعیت اشغالگرانه دولت ترک واقف باشند. خلق کورد، سیاستمداران کوردستانی، خلق عرب و دولت‌های عربی باید این مسئله را درک کنند. سیاست اشغالگری جدی رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ فاشیست، تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود، اما ما گریلاهای پ.ک.ک هستیم، در مقابل این تهدید به نمایندگی از خلق کوردستان و تمامی خلق‌های منطقه به مقاومت می‌پردازیم و به پیروزی نیز می‌رسیم. این جنگ نه فقط جنگ بین پ.ک.ک و دولت فاشیست ترک است. اشتباه است که این جنگ اینگونه دیده شود. این جنگ بین خلق کورد و اشغالگری شونیست ترک است، همزمان نبرد خلق‌های منطقه با این طرز تفکر است. بر این اساس است که ما مقاومت خود را ادامه می‌دهیم.

حمله به سلیمانیه، شنگال و کوبانی عادی نیستند

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با گرامیداشت شهدای کوبانی، شلادزه و شارباژیر اظهار داشت: این شهدا، شهدای آرمان مقدس ما هستند، شهدای مبارزه آزادیخواهانه کوردستان هستند. خون این شهدا به هدر نمی‌رود، بدون هیچگونه تردیدی انتقام این شهدا گرفته می‌شود.

بدون گمان استعمارگری ترک این حملات را بر اساس استراتژی مرحله کنونی به پیش می‌برد. یعنی دولت ترک از سلیمانیه گرفته تا شنگال و کوبانی حملات خود را بدون هدف انجام نمی‌دهد. این حملات پیشاپیش طراحی شده‌اند. هدف آنان آغاز موج جدیدی از حمله و تهدید جامعه کورد و به تسلیم واداشتن آن است. به این شیوه می‌خواهند که بر هر سه بخش دیگر کوردستان نیز برتری یابند. دشمن تلاش می‌کند که بگوید نه فقط بر شمال کوردستان، بلکه بر جنوب و روژاوای کوردستان نیز برتری دارد. یعنی هدف کلی حکومت ترک دستیابی به این هدف است.

دشمن از طریق این حملات می‌خواهد که خلق‌های منطقه را نیز تهدید کرده و به آوارگی و پناهندگی وادارد. برای نمونه با نیت قبلی به روستائیان منطقه حمله می‌کنند. با ارعاب خلق می‌خواهند که این روستاها را تخلیه کنند و آسانتر به اهداف خود دست پیدا کنند تا در منطقه به راحتی رفت و آمد کرده و به حملات مستقیم دست بزنند.

کاراییلان اظهار داشت که یکی از موضوعات مهم دیگر اینست که با پیگیری این حملات می‌خواهند بین سیاست کوردی نیز تفرقه ایجاد کنند، آنها را درمقابل همدیگر قرار دهند. فرمانده کاراییلان گفت: برای نمونه در مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی کوردستان دست به این حملات می‌زنند و به این شیوه دست به تفرقه‌انگیزی دست بزنند. خصوصا که ما را در این رابطه بهانه قرار می‌دهند. ما در منطقه شارباژیر و اطراف آن حضور نداریم، اما مشاهده می‌شود که نیروهای پژاک را هدف قرار می‌دهند. یعنی حتی نیروهای روژهلات را نیز در لیست حملات خود قرار داده‌اند. از این طریق می‌خواهند که بین نیروهای کوردستانی اختلاف ایجاد کنند. بین پ.ک.ک/ی.ن.ک و پ.د.ک و در کل تمامی نیروهای اختلاف ایجاد کنند. برنامه آنها اینست. تلاش می‌کنند بین کوردها جنگ افروزی کنند.

همه باید برنامه جدید دولت ترک را درک کرده و در دام آن نیفتند

ما بر این باور هستیم: دولت ترک نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند. باید همه مرحله و برنامه جدید دولت ترک را درک کرده و هیچ کس در دام آن نیفتد. ما اعتقاد داریم که ما نباید در دام استعمارگری دولت ترکیه بیفتیم. هیچ کس نباید در این دام بیفتد و بدون هیچ شکی ما این برنامه‌ها را خنثی می‌کنیم. در این رابطه البته شاهد اظهاراتی هستیم که امید بخش هستند، برای نمونه سیاستمدار گرانقدر خانم شهنار ابراهیم احمد در این رابطه سخنانی ایراد کردند که از نظر ما مهم است. اگر تمامی نیروهای کوردستانی در این چارچوب عمل کنند، ما می‌توانیم حملات صورت گرفته بر تمامی کوردستان را درهم بشکنیم. یعنی خلق نیز از این مسئله در مقابل حملات دشمن حمایت می‌کند. اگر این اقدامات وارد مرحله عمل شوند، حملات دشمن نیز در هم شکسته می‌شوند.

ما در ۱۰۰-۵۰ سال گذشته قرار نداریم. ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. مشکل ما در این رابطه اینست که دچار پراکندگی و تفرق هستیم اگر خط مشی سیاسی یکپارچه، استراتژی ملی در این رابطه پیگیری می‌شد، دولت‌های منطقه مانند گذشته نمی‌توانستند بگویند حمله می‌کنیم، ضربه می زنیم، تجزیه می‌کنیم و تفرقه می‌اندازیم و دستگیر می‌کنیم.

موضع خلقمان در جنوب کوردستان گرانقدر است

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق خاطرنشان ساخت که موضع خلق علیه حملات اشغالگری در کل مثبت بوده و در این رابطه افزود: خصوصا که خلقمان در سلیمانیه و منطقه گرمیان موضعی ملی و مبارزه‌جویانه را از خود نشان داده است. همچنین شلادزه خود به تنهایی موضعی جسارت آمیز مملو از قهرمانی را نشان داد. به تمامی آحاد خلق مبارزمان و خصوصا خلقمان در سلیمانیه، گرمیان و شِلادزه درود می‌فرستیم. موضع خلقمان در شِلادزه برای هر میهن‌دوستی مایه سربلندی و غرور است. ش‌لادزه دیهیم منطقه بوتان و نماد میهن‌دوستی خلقمان است. به خلقمان در شلادزه درود می‌فرستیم. موضع میهن‌دوستانه بسیار مهم و معناداری را انتخاب کرده‌اند. اعتقاد داریم که خلقمان در بهدینان و تمامی جنوب کوردستان از این روح برخوردار است. مشکل در میان سیاستمداران است و خلق کورد در این رابطه جلوتر از سیاستمداران گام برداشته است. باید واقعیات را بازگو کرد.

کاراییلان خاطرنشان ساخت که در جنوب کوردستان حدود ۲۰ حزب حضور دارند، هیچ کس از این احزاب اعتراض نمی‌کند که غیرنظامیان ما به قتل می‌رسند، یا دولت ترک می‌خواهد که میهنمان را اشغال کند. لازم است سیاستمداران خطری که کوردستان را تهدید می‌کند ببینند. این جنگ تنها جنگ بین پ.ک.ک و ارتش ترک نیست. این جنگ جنگی استراتژیکی و گسترده است. باید این مسئله را درک کرد.

مبارزه علیه انزوا وظیفه همه است

فرمانده مراد کاراییلان در سخنان خود با اشاره به تداوم انزوا و حصر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجاان نیز اظهار داشت: انزوای تحمیلی بر امرالی مانند فاشیسم در ترکیه و در کوردستان مانند اقدامات فاشیستی و قتلعام عمل می‌کند. یعنی مبنای سیاست تحمیل انزوا بر امرالی، فاشیسم و قتلعام است. به همین دلیل تا زمانیکه انزوای امرالی خاتمه نیابد، سیاست قتلعام و نابودی و فاشیسم در ترکیه خاتمه نمی‌یابد. ما مبارزه علیه سیاست انزوای را به عنوان وظیفه دانسته و همزمان آن را جزو وظایف تمامی طرفداران دمکراسی، صلح و عدالت در ترکیه می‌بینیم.