گزارش ۴۸ صفحه‌ای وزارت خارجه آمریکا در مورد "اقدامات مخرب ایران" منتشر شد

در گزارشی که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده "وسعت رفتارهای مخرب حکومت ایران در داخل و خارج از مرزها در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی" مورد ارزیابی قرار گرفته است

در گزارشی که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده "وسعت رفتارهای مخرب حکومت ایران در داخل و خارج از مرزها در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی" مورد ارزیابی قرار گرفته است

 

این گزارش هفت فصل را در برگرفته و در ۴٨ صفحه منتشر شده. عناوین فصل‌ها به ترتیب حمایت از تروریستم، برنامه موشکی، فعالیت‌های مالی غیرقانونی، تهدید علیه دریانوردی، تهدید علیه امنیت مجازی، نقض حقوق بشر و سوءاستفاده از محیط زیست می‌باشند.

 

در مقدمه گزارش که از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نوشته شده تأکید می‌نماید که هدف ایالت متحده "منزوی سازی دائمی ایران" نیست. به گفته وی "جامعه ایران از پتانسیل بسیار بیشتری برخوردار است و واشینگتن قصد دارد با تهران به توافق تازه‌ای دست یابد تا صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن را تضمین کرده، به نقش سازنده‌اش در خاورمیانه بیانجامد، از حمایت از تروریسم دست بردارد و به مردم خودش امکانات بیشتری بدهد." وزیر خارجه آمریکا در ادامه می‌افزاید:"ما آماده همکاری با رژیم ایران هستیم، اما فقط در صورتی‌که این [رژیم] دست به تغییرات اساسی بزند. تا آن زمان حکومت ایران باید مطمئن باشد که ما با اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن، مقابله خواهیم کرد."

 

گزارش به جزئیات هر کدام از فصل‌ها می‌پردازد ودر رابطه با حمایت از تروریسم می‌گوید که تهران، از زمان برپایی جمهوری اسلامی، به یک سیاست دولتی برای مدیریت، اجرا و تسهیل اقدامات تروریستی در سطح جهانی روی آورده ‌است. در گزارش وزارت خارجه آمریکا از نیروی قدس سپاه و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به عنوان حامیان فعالیت‌های تروریستی نام برده شده و رژیم ایران را متهم کرده است که برای حمایت از تروریسم " تقریبا برخلاف هر کشور دیگری در جهان» از نهادهای نظامی و امنیتی خودش بهره می‌برد.

 

وزارت خارجه در فصل مربوط به نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی به مجازات کنشگران مدنی، در انزوا قرار دادن گروه‌های تباری و دینی، دوری گزیدن از قانون و معیارهای حقوقی، شکنجه و اعدام‌های بی‌رویه اشاره نموده و  حکومت ایران را متهم نمود که نه تنها در داخل، که خارج از مرزهای خود نیز به نقض حقوق بشر اقدام کرده‌است.

 

در فصل سوءاستفاده از محیط زیست هم تهران به بهره‌برداری و سو‌ءاستفاده در حوزه محیط زیست متهم شده‌ است. در گزارش تأکید شده است که ایران "دهه‌هاست مشغول اجرای سیاست‌های گمراه‌کننده در زمینه کشاورزی، پروژه‌های سدسازی توسط سپاه و نزدیک شدن بی‌سابقه به یک بحران زیست‌محیطی است".