گسترش اعتراضهای سرتاسری و ترس جمهوری اسلامی از شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی

بر اساس گزارش‌ها، حکومت در برخی از شهرها نظیر تهران و تبریز با مستقر نمودن نیروهای ضدشورش در نقاط اصلی شهر حکومت نظامی ایجاد کرده است تا مانع برگزاری تجمعات اعتراضی مردم شود.

اعتراضات به وضعیت نامناسب اقتصادی ناشی از فقر و بیکاری که نتیجه‌ی سیاست‌های داخلی و خارجی حکومت جمهوری اسلامی می‌باشد ، روز ۷ام دی‌ماه با تجمع مردم مشهد مقابل فرمانداری این شهر آغاز شده و در طی دو روز به بسیاری از شهرهای ایران از جمله کرماشان، قم، رشت، اصفهان، خرم آباد، زاهدان، ساری، شیراز، همدان و قوچان نیز گسترش یافت.

 

این اعتراضات که با تدابیر شدید امنیتی همراه بود در برخی از شهرها از جمله کرماشان به خشونت کشیده شد و نیروهای سرکوبگر رژیم با مردمی که به صورت مسالمت‌آمیز مطالبات خود را عنوان می‌کردند، برخورد فیزیکی انجام دادند و بر اساس آنچه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در طول شب گذشته در شهر اهواز از سوی نیروهای رژیم درگیری مسلحانه روی‌داده‌است.

 

بر اساس گزارش‌ها، حکومت در برخی از شهرها نظیر تهران و تبریز با مستقر نمودن نیروهای ضدشورش در نقاط اصلی شهر حکومت نظامی ایجاد کرده است تا مانع برگزاری تجمعات اعتراضی مردم شود. با این وجود طی آنچه که فعالین مدنی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، قرار است در این شهرها نیز تجمعاتی اعتراضی در حمایت از اعتراضات دیگر شهرها برگزار گردد.

 

مردم معترض در برخی شهرها نظیر کرماشان و شیراز شعارهایی با مضمون آزادی زندانیان سیاسی سردادند و به‌طور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای را هدف اعتراضات خود قرار دادند.

 

 اعتراضات در داخل و خارج ایران واکنش‌هایی را در پی داشته است.

 

در اولین واکنش‌ها در داخل ایران سپاه‌ پاسداران طی بیانیه‌ای این اعتراضات را به مانند نمونه‌ی اعتراضات سال ٨٨ "فتنه‌ی جدید" نام نهاد و عنوان نمود که عده‌ای با برجسته سازی بی‌تدبیری برخی نهادهای حکومتی در پی ایجاد فتنه‌ی جدید هستند.

احتمال می‌رود که اشاره‌ی سپاه به برخی افراد منظور احمدی‌نژاد و نزدیکان او از جمله حمید بقایی و رحیم مشایی می‌باشد که در روزهای اخیر انتقادهای تندی را علیه قوه قضاییه مطرح کرده‌اند.

 

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران و مقامات دولت او، هم‌راستا با سپاه پاسداران ، این اعتراضات را "دسیسه‌ی" مخالفان روحانی قلمداد کرده‌اند.

 

برخی از اصول‌گرایان نظیر ابراهیم رییسی "کاندیدای ریاست جمهوری دوره‌ی پیشین انتخابات" و محسن رضایی "دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام" این اعتراضات را نتیجه‌ی ناکارآمدی دولت حسن‌روحانی در حل مشکلات اقتصادی عنوان کرده‌اند.

 

با بررسی واکنش‌ها در داخل ایران آشکار است که مقامات و جناح‌های مختلف سیاسی در ایران، به جای رسیدگی به مطالباتی که مردم در اعتراضات عنوان نموده‌اند ، با فتنه خواندن این اعتراضات تنها در پی توجیه سیاست‌های ناکارآمد خود و متهم کردن جناح مقابل هستند. در حالی که  این اعتراضات ریشه در ۳٨ سال فساد اقتصادی ، سرکوب ، بی‌عدالتی و تبعیضی است که جمهوری اسلامی در طی سال‌ها حکومتداری خود بر مردم ایران تحمیل کرده است.

 

واکنش‌ها در خارج از ایران

دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری به اعتراضات در ایران واکنش نشان داد و این اعتراضات را ناشی از فساد مالی رژیم ایران و هدر دادن ثروت ملی برای تامین مالی تروریسم در خارج ایران قلمداد کرد. او همچنین تصریح کرد که حکومت ایران باید به حق بیان مردم احترام بگذارد چرا که جهان در حال تماشا و دنبال کردن اعتراضات در ایران است.

 

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت واشنگتن از اعتراضات در ایران از دیگر ملت‌ها نیز خواست تا از مردم ایران و مطالبات آنها حمایت کنند.

 

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا نیز در کنگره اعلام نمود که از عناصری در داخل ایران که به تغییر صلح‌آمیز حکومت بیانجامد حمایت می‌کند.

 

کارل بیلت رییس شورای روابط خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز طی پیامی توئیتری نوشت :"هر چند که اعتراض‌ها در ایران با هدف ضربه زدن به روحانی آغاز شده اما اکنون با هدف دیگری صورت می‌گیرد و احتمال برخورد خشونت‌آمیز نیروهای داخلی ایران وجود دارد."

 

قرار است که امروز ۹ام دی‌ماه حامیان حکومت نیز تجمعی را در شهرهای تهران، خرم‌آباد، هشتگرد، نقده، اهواز، شهرکرد، آمل، کنگاور، شیراز، چابهار، کرج، تبریز، کرمان، ورامین ، مشهد، سمنان، ابهر، زاهدان، رفسنجان، قیدار، پند، رشت، کرماشان، کاشان، نجف‌آباد، بروجرد، گلپایگان، قم، بهشهر، ملایر، کاشمر، اصفهان، اردبیل، دزفول، ساوه، نسیم‌شهر، شیراز، یاسوج، قائم‌شهر و همدان برگزار کنند.