گفتگوی سران ایران، ترکیه و روسیه در مورد سوریه

tرکیه گفته است تلاش می‌کند ایران و روسیه را برای عملیات علیه کردهای روژاوا متقاعد کند. ایران و روسیه در اینباره تاکنون اظهار نظر نکردەاند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران صبح امروز به منظور شرکت در نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه، عازم شهر سوچی در روسیه شد. ترکیه گفته است تلاش می‌کند ایران و روسیه را برای عملیات علیه کردهای روژاوا متقاعد کند. ایران و روسیه در اینباره تاکنون اظهار نظر نکردەاند.

 

به دنبال دیدار دو روز پیش بشار اسد و ولادمیر پوتین و آنچه که تأکید طرفین بر آغاز یک فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه خوانده شد، دیروز پوتین و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا نیز در مورد تحولات سوریه گفتگو کردند.

 

کاخ سفید گفته است ترامپ و پوتین در مورد حمایت از مذاکرات سازمان ملل در ژنو و پایان دادن به بحران انسانی در سوریه هم نظر هستند.

 

در پی این تماس‌ها، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و رجب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم راهی شهر سوچی روسیه شدەاند تا جلسەای با پوتین برگزار کنند.

 

اردوغان در آخرین سخنرانی خود در مورد مذاکرات سوچی گفت اکنون تفاهم و همکاری بیشتری با ایران دارند اما در مورد برخی موارد با ایران و روسیه به توافق کامل نرسیدەاند. او در این سخنرانی برای کردهای روژاوا خط و نشان کشید و از خواست ترکیه برای نابودی یگان‌های مدافع خلق سخن گفت.

 

حسن روحانی هم صبح امروز با بدرقه رسمی علی اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل علی خامنەای و جمعی از وزرا راهی روسیه شد. او بر خلاف اردوغان با ملاحظه بیشتری صحبت کرد.

 

او در ادامه به بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش پرداخت و بدون اشاره به نقش کلیدی ی.پ.گ و نیروهای سوریه دمکراتیك، آنرا پیروزی رزمندگان اسلام خواند.

 

روحانی گفت مبارزه دولت و ملت ایران با تروریست‌ها تا پایان ریشه‌های همه آنها در منطقه ادامه خواهد یافت اما نامی از نیروهای مورد نظر خود بر زبان نیاورد.

 

علی اکبر ولایتی که روحانی را در سفر به سوچی بدرقه می‌کرد پیش از این مدعی آغاز عملیات کنترل رقا توسط ارتش سوریه شده بود که چندی پیش توسط نیروهای سوریه دمکراتیك از مواضع داعش پاکسازی شد. ناظران این اظهارات را اعلام جنگ با کردها و نیروهای دمکراتیك متحد آنها قلمداد کردند اما مقامات ایرانی و سوری در روزهای گذشته دیگر حرفی از این موضوع نزدند.

 

ترکیه در حال تلاش برای وارد کردن ایران به میدان جنگ با کردها در شمال سوریه و همچنین متقاعد کردن روسیه برای حمایت از این جنگ است. موضع نهایی ایران و روسیه هنوز مشخص نیست.