آلدار خلیل: باید مرحله‌ی جدیدی از مذاکرات ژنو آغاز گردند

آلدار خلیل سخنگوی کمیته‌ی دیپلماسی تَو- دم اعلام کرد، مذاکرات ژنو وارفته‌ است و همچنین مذاکرات آستانا با عملیات ادلب در عمل پایان یافته است. خلیل درخواست کرد، مرحله‌ی جدیدی از مذاکرات ژنو با حضور کردها از سر گرفته شود.

  آلدار خلیل سخنگوی کمیته‌ی دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک " تَو – دَم" در گفتوگویی با خبرگزاری فرات درباره‌ی اشغال عفرین، تهدیدات داعش، تلاش‌های انجام گرفته برای حل مسائل و مباحث مربوط به ایجاد  منطقه‌ی امن را مورد ارزیابی قرار داد.

  عفرین به اهالی خود بازگردانه می‌شود

  خلیل با اشاره به اشغالگری در عفرین اعلام کرد: " دولت اشغالگر ترکیه جغرافیای عفرین را به اشغال درآورد اما هیچگاه قادر نخواهد بود اراده‌ی خلق و مقاومت‌گران عفرین را درهم شکند. ما مطمئن هستیم که عفرین آزاد خواهد شد. هدف و تمامی تلاش‌های ما برای آن است."

  آلدار خلیل خاطر نشان ساخت، دولت ترک در مقابل چشم جهانیان دمگرافی عفرین را تغییر می‌دهد و خانواده‌ی تبهکاران را در آن اسکان می‌دهد و افزود: " با وجود جنایات اشغالگرانه، اکنون جنایاتی ضد بشری را انجام می‌دهند. به همین دلیل از روز اول حملات تاکنون ما با روش‌های مختلف مقاومت‌ می‌کنیم. بمدت ۲ ماه مقاومتی نظامی انجام شد، سپس در شهبا خلق عفرین به مقاومت پرداختند. در شرایطی بسیار دشوار مقاومت می‌کنند. ما هم در زمینه‌های سیاسی، دیپلماسی،‌ اقتصادی و سازمانی فعالیت می‌کنیم. "

  خلیل مقاومت نیروهای رهایی بخش عفرین را درود فرستاده و اعلام کرد، " با این مقاومت و حمایت‌های خلقمان عفرین آزاد خواهد شد. در دیدار‌های دیپلماتیک و تمامی فعالیت‌هایمان یکی از نکات بسیار مهم آزادی سازی عفرین است. ما موفق خواهیم شد. دشمن هر کاری هم انجام دهد سرانجام عفرین به اهالی خویش بازگردانده می‌شود."

  تهدید داعش ادامه دارد

  خلیل درباره‌ی تهدیدات داعش اعلام کرد، " داعش در زمینه‌ی ذهنیت هنوز هم تهدید است. با وجود شکست در زمینه‌ی نظامی اما هنوز هم یگان‌های مخفی و سلول‌های خفته‌ی آن وجود دارند. نه تنها علیه روژاوا، شمال و شرق سوریه بلکه تهدیدی علیه تمامی بشریت است. به همین دلیل باید مبارزاتی مشترک برای نابودی باقی ماندگان داعش انجام گیرد، بایستی علیه ذهنیت داعش انجام شود. بدین شکل می‌توان به داعش پایان داد در غیر اینصورت داعش قادر خواهد بود بار دیگر خود را سازماندهی نماید. "

  زندانیان داعشی تهدید و باری سنگین هستند

  آلدار خلیل درباره‌ی زندانیان داعشی اظهار داشت، " برای مسئولین شمال و شرق سوریه باری سنگین هستند. تعداد آن‌ها زیاد است و این خود تهدید است. دارای ذهنیتی خطرناک هستند و به همین دلیل مورد بحث هر کس قرار می‌گیرد. کشورهای آن‌ها نیامده و آن‌ها نبرده‌اند. به همین دلیل مسئولین شمال و شرق سوریه پیشنهادی را مطرح کردند.

  ما به سازمان ملل متحد، نیروهای بین‌المللی پیشنهاد کردیم، دادگاهی برگزار شده و تبهکاران داعش محاکمه گردند. دولت‌ها و کسانیکه از آن‌ها حمایت کردند و اعضای آن‌ها همگی آشکار خواهند شد. چگونه داعش تشکیل شد، چگونه به جنایت دست زد، به چه دستاورد‌هایی دست یافت، این‌ها تماما باید آشکار گردند. علی‌رغم این‌ها باید داعش تاوان جنایت‌هایی که مرتکب شده را باید پس بدهد."

  ژنو و آستانا پایان یافتند بایستی مذاکراتی جدید آغاز شوند

  در ادامه آلدار خلیل با اشاره به مذاکرات ژنو و آستانا اعلام کرد، " مذکرات ژنو وارفته‌اند. در ابتدا نیروهای اپوزسیون در سوریه و خارج از آن قدرتمند بودند. اما هم اکنون وضعیت چنین نیست، تمامی قدرت خود را از دست داده‌اند. در سوریه هیچ تاثیری ندارند. به همین دلیل رژیم سوریه آن‌ها را جدی نگرفته و با آن‌ها مذاکراتی انجام نمی‌دهد. دولت ترکیه تا مدتی از آن‌ها حمایت می‌کرد و از شهرهایی که تحت کنترل آن‌ها بود محافظت می‌کرد. اما ترکیه هم آن‌ها را فروخت. از غوطه، حمس، حما و حلب دست کشیده و این اواخر هم از ادلب عقب نشینی می‌کند. فلج شدند. بدین شکل ژنو وارفت. مذاکرات آستانا هم در میان روسیه، ایران و ترکیه تشکیل شد. با عملیات ادلب بی تاثیر شد. دیگر برهه‌ی آستانا هم پایان یافت. به هر اندازه هم روسیه مذاکراتی را انجام دهد، شکلی خواهند بود، در واقعیت پایان یافته است.

  ما در ابتدا گفتیم، بهتر است مذاکرات تحت نظر سازمان ملل متحد انجام شوند. اکنون هم زندگی دوباره‌ی ژنو با حضور ما امکان پذیر خواهد بود. به دلیل اینکه نیروهای دیگر ضعیف شده‌‌اند، قادر هستیم وضعیت را به زبان آوریم. "

  مذاکرات با رژیم سوریه متوقف شده‌اند

  خلیل درباره‌ی مذاکرات با رژیم سوریه به زبان آورد: "‌ بمانند راه حلی دیگر، با میانجیگری طرفی سوم قادر هستیم درباره‌ی راه‌حل با رژیم سوریه مذاکره نماییم. اما رژیم شام قبول نکرد. مذاکرات موجود را هم متوقف کرد. شرایط و وضعیت لازم برای مذاکرات را برداشتند. در شرایط کنونی مذاکرات با رژیم متوقف شده‌اند. اما می‌خواهیم بگوییم؛ بایستی هرکس واقف گردد که آماده‌ایم با نقشی تاثیر گذار راه حل‌هایی سیاسی و صلح آمیز را تقدیم نموده و مذاکراتی را برای حل مسائل انجام دهیم."

  پیشنهاد منطقه‌ی امن فاقد شفافیت لازم است

  آلدار خلیل درباره‌ی پیشنهاد منطقه‌ی امن اظهار داشت: " پیشنهاد منطقه‌ی امن مورد بحث قرار گرفت. اکنون هم نیروهای بین‌المللی، ترک‌ها، آمریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف مورد بحث قرار می‌گیرد. در این مورد با مسئولین شمال و شرق سوریه دیدار کردند. درباره‌ی این مسئله چند نشستی برگزار شد اما تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. وضعیتی شفاف نیست. مورد بحث قرار گرفت، اما درباره‌ی چگونگی عمل به آن پیمانی اخذ نشده است. تلاش‌ها هنوز هم ادامه دارند. آمریکا خواهان جای گرفتن کشورهای اروپایی هم پیمان خویش در این مسئله است. خواهان قبولاندن بعضی مسائل به ترکیه است. بدین شکل که نه تحت کنترل ترکیه بوده و مخاطبی بین‌المللی داشته باشد. ما شروط خود را به‌ آن‌ها اعلام کردیم؛ بعضی از مسائل به عفرین، بعضی به مشارکت ترک‌ها در این پروژه و بعضی هم به نیروهایی که در مرز مستقر خواهند شد وابسته هستند. اما تاکنون در این باره پیمانی اخذ نشده است. زمان بیشتری برای دستیابی به شفافیت لازم است."